Arsimi i
lartë sa i masivizuar
Ka një sërë artikujsh që kritikojnë masivizimin e arsimit të lartë.
Këto kritika fokusohen kryesisht mbi numrin e madh të studentëve dhe cilësinë e
njohurive të tyre akademike në hyrje të shkollës së lartë.
Fillimisht duhet
sqaruar se në literaturë dallohet ndëmrjet (1) sistemeve universitare eltiste
(me deri nën 15% të moshave 18-25 të regjistruar në arsimin e lartë – Gross
Enrollment Ratio - GER); (2) sistemeve massive të arsimit të lartë (15-50% GER);
(3) dhe sistemeve universale (mbi 50% GER). Rritja e numri të studentëve
është një trend anembanë botës (shih Grafik 1).
Grafik 1 |
Në fakt Shqipëria në
krahasim me vendet e tjera ka një përqindje të lartë të maturantëve që
regjistrohen në arsimin e lartë, por jo të pazakonshme (p.sh. shih SHBA,
73%). Domethënëse është treguesi Gross Enrollment
Ratio, pasi shifra e maturantëve që regjistrohen nuk kap ata që regjistrohen më
vonë, ata që shkëputen etj. Për këtë tregues Shqipëria është madje mbrapa (Grafik 2).
Grafik 2 |
Shtimi i numrit të studentëve rrëfen historinë e trazirave
sociale në Shqipëri. Gjatë viteve 70 përqindja e numrit të studentëve u ul ndjeshëm dhe u rrit pas viteve 80 (studentët e viteve 90
ishin produkti i zgjerimit të arsimit të lartë).
Nga ana tjetër Shqipëria ka ende shifrat më të ulta në rajon përsa
i përket viteve të shkollimit për moshat 15 vjeç e sipër (Barro & Lee,
2010, Grafik 3).
Grafik 3 |
Në Shqipëri diplomimi në varësi të institucionit është
35%. Pra vetëm 35% e studentëve të regjistruar diplomohen brenda një përiudhe 6
vjeçare nga koha e regjistrimit. Mesatarja për vendet e OECD-së është 40%
(OECD, 2010, shih tabelën më poshtë për krahasim me vendet e rajonit). Kështu që
në Shqipëri kemi rritje në akses por jo në numrin të diplomuarëve, çfarë ka
shkakton kosto të lartë për publikun dhe për pedagogët (Burimi: Banka Botërore, 2014, Shqipëria nga unë. Grafik 4).
Grafik 4 |
Kritikët pretendojnë se masivizimi i arsimit të lartë ka shkaktuar dëme të mëdha shoqërore. Por dihet botërisht
se rritja e aksesist në arsimin e lartë është e lidhur me zhvillimin ekonomik.
Grafiku i paraqitur më poshtë, tregon se përfitimi nga arsimi i lartë, sidomos
në rrafshin individual është disa herë më shumë se nivelet më të ulëta të
arsimit (shih ilustrimin nga OECD, 2014, http://visualizing.org/full-screen/44117).
Ilustrim 1 |
Shkurtimisht, është e lehtë të kritikohet masivizimi dhe liberalizimi i
arsimit të lartë, por shifra të tjera duhen për të vlerësuar efektin e tyre mbi
sistemin ekonomik dhe cilësinë e arsimit të lartë në vend.
0 comments:
Post a Comment