Thursday, May 1, 2014

1996-97_Besnik Gjongecaj

 

Dr. Besnik Gjongecaj

Ministër i Arsimit të Lartë dhe Kërkimit Shkencor 11.7.1996-12.3.1997

image

Ndërkohë Prof. Edmond Lulja ishte Ministër i Arsimit dhe Sporteve

Departamenti i Agromjedisit dhe Ekologjisë, Fakulteti i Bujqësisë dhe Mjedisit, Universiteti Bujqësor i Tiranës

Besnik Gjongecaj flet mbi arsimin

Besnik Gjongecaj
 
Ish-Ministër i Arsimit dhe Shkencës, 11.7.1996-12.3.1997
Besnik Gjongecaj

Pjesë nga shkrimi (shumë i gjatë)


Qeverisja e Shqipërisë po i rikthehet përsëri arsimit, duke e konsideruar atë si një problem qendror, nga zgjidhja e të cilit varet edhe ndryshimi demokratik i vendit. Që pas 23 qershorit e deri më sot, ne, qytetarët e këtij vendi, njohim të paktën dy fakte: ndryshimin e drejtorëve të arsimit në të gjitha qarqet e vendit dhe prononcimin publik të Kryeministrit, se në fushën e arsimit (universiteteve) është ngritur një kantier pune, rezultatet e të cilit do të bëhen shumë shpejt publike. Në përmasën historike njohim, sigurisht, edhe më shumë se kaq. Dimë që deri më sot, ashtu si dhe qeverisja ekzistuese, nuk ka pasur qeveri shqiptare që s’e ka paraqitur arsimin në qendër të fokusit të saj qeverisës. Dimë po ashtu, se në të shkuarën nuk ka pasur qeveri të këtij vendi që nuk ka bërë ç’është e mundur të dështonte në plotësimin e këtij fokusi qeverisës; që nuk ka bërë ç’është e mundur të vendoste problemin e arsimit ekzaktësisht në shtratin e zgjidhjes së gabuar. Aq sa jo rrallë të duket sikur sa më shumë që qeveritë e këtij vendi janë munduar ta vendosin problemin e arsimit në fokus, aq më pak janë kujdesur për zgjidhjen e tij.

Për atë që e ka ndjekur çështjen e arsimit në krejt zgjatjen e tranzicionit të këtij vendi, siç është edhe autori i këtij shkrimi, në këtë vend të varfër nuk ka asgjë tjetër që i ngjan pëlhurës së Penelopës më shumë se arsimi. Çdo qeveri e derisotme, sapo i hipte zverkut të këtij populli, e para gjë që bënte ishte grisja, bërja copë e çikë e organizimit të arsimit ekzistues dhe fillimi i punës për të ndërtuar një arsim tjetër, të pangjashëm me të parin. Flakja nga puna e një palë mësuesish apo administratorësh dhe futja e një pale tjetër, ky ka qenë edhe thelbi i çdo reforme! Aq sa sot, studentët e mi në ato klasa të ftohta të universitetit ku punoj, nuk e kanë idenë për bazat e matematikës, gjuhës, drejtshkrimit, formimit qytetar; pra as nuk e kanë idenë se ç’shkollë kanë bërë deri sa kanë arritur në atë klasën e ftohtë të një universiteti që ka kohë që nuk ndriçon më. Madje, jo vetëm universiteti ku unë punoj, por edhe çdo universitet tjetër perëndimor do të dorëzohej para një kontingjenti të tillë studentësh. Realisht jemi në fazën e prodhimit të brezit të parë të universitarëve analfabetë.
Nuk jemi në krizë, nuk jemi në recesion. Të gjithë këta terma tingëllojnë butësisht nëse dimë vërtet se ku po shkojmë. Jemi përpara një kolapsi, fundosjeje, një drame prej Titaniku. Dikush mund të zgërdhihet kur i lexon këto rreshta, dikush mund të dyshojë në realizimin e tyre. E rëndësishme është që profesionistët dhe ata që e duan këtë vend e kuptojnë substancën e shqetësimit tim dhe akoma më e rëndësishme është që atë do të duhet ta kuptojë qeveria ekzistuese. Në emër të mbijetesës së shqiptarëve në fillim, pastaj edhe në emër të zhvillimit të vendit.
[..] Sistemi arsimor i një vendi është dhe funksionon si një i tërë, pavarësisht diferencave të pjesëve që e përbëjnë atë. Është si në një organizëm që pushon së funksionuari kur dështon së paku një organ i tij. […]Gjithçka, megjithatë, pëson një ndryshim të thellë kur kemi të bëjmë me një sistem në krizë, si sistemi i arsimit në Shqipëri.
[..]

Si karakterizohet sistemi i sotëm universitar?
Sistemi i sotëm universitar është zhytur në një prapambetje të thellë. Pas më shumë se njëzet vitesh tranzicion dhe pavarësisht përpjekjeve të bëra deri më sot, të cilat karakterizohen si thellësisht zhgënjyese, vendi nuk ka akoma një strategji për sistemin si një i tërë, ndërkohë që ndesh probleme të panumërta dhe të mbivendosura në çdo nivel apo pjesë të tij, duke përfshirë edhe sistemin parauniversitar. Sistemit i mungon konkurrenca e brendshme dhe ai është një sistem thellësisht homogjen, me një reliev institucional të njëtrajtshëm, sepse institucionet e tij janë të specializuara, të ndërtuara mbi monopolin e dijes, si dhe me misione të padiferencuara. Sistemi dhe institucionet e tij janë komanduar nga politika, poshtërsisht, aq sa edhe strukturat ndërmjetëse, ato që ndërtohen midis sistemit universitar dhe politikës si struktura tampon që amortizojnë veprimin politik mbi universitetet, janë shndërruar në autostrada ku soji e sorollopi i politikës ka mundësi të futet deri në mitrën e universiteteve dhe të kënaqë epshe nga më poshtërueset. Në qendër të institucioneve të arsimit të lartë qëndrojnë universitarë me integritet dhe profesionalizëm të rrënuar: pedagogë që shesin diploma dhe studentë që i blejnë ato.
Përfundimisht, sistemi i arsimit të lartë të këtij vendi përbëhet nga institucione të korruptuara që kanë humbur misionin e përgatitjes së rinisë për demokraci dhe profesionistëve të ardhshëm të këtij vendi.
Rindërtimi i sistemit universitar: madhësia dhe struktura e tij
Është jashtë çdo dyshimi se akti më antishqiptar që i është bërë këtij vendi është zmadhimi i sistemit të arsimit të lartë, duke shqyer dyert e institucioneve përbërëse të tij. Si në të gjitha rastet e ngjashme, edhe në këtë rast, shkollimi i padrejtë universitar i shitur si patriotizëm nuk ka qenë gjë tjetër veçse një strehë për maskarenjtë. Zgjerimi jashtë çdo kriteri i madhësisë së sistemit të arsimit të lartë në Shqipëri pa plotësuar edhe kushtet më minimale i shërbeu politikës të ruante pushtetin e ditës, por e ka vënë të ardhmen e këtij vendi në një dyshim të thellë ekzistencial. Një universitar i arsimuar gabim bëhet shumë më armiqësor ndaj shoqërisë se një qytetar që nuk e merr atë. Politika e derisotme e zgjerimit të sistemit universitar, prandaj, nuk i shërbeu ndërtimit të demokracisë në Shqipëri, përkundrazi, e bëri të pamundur atë.
Madhësia e sistemit universitar të një vendi përcaktohet në njohjen e raporteve midis kërkesës dhe ofertës, ku si kërkesë mund të identifikohet nevoja e përgatitjes së rinisë për demokraci dhe ekonomia e tregut, ndërsa si ofertë mund të identifikohen kapacitetet materiale dhe njerëzore ekzistuese, jo vetëm të sistemit universitar, por edhe të sistemit parauniversitar, pasi ato përcaktojnë kualifikimin e studentëve që hyjnë nga shkollat e mesme në sistem. Konkluzioni më i rëndësishëm që nxjerrim nga e gjitha kjo është, dhe kjo nuk është kuptuar deri më sot, fatkeqësisht, se nuk mund të ketë zgjerim të sistemit universitar pa e reformuar atë, ashtu sikundër, sigurisht, edhe pa e rritur pjesën e GDP që i dedikohet atij. Një zgjerim mekanik i sistemit universitar, pa e shoqëruar me reformim, nuk ka se si të mos sjellë, ashtu si edhe ka sjellë, degjenerimin e universiteteve të sotëm.
“Loja” midis ofertës dhe kërkesës në nivel shtetëror përcakton jo vetëm madhësinë e sistemit universitar, por, afërsisht, edhe numrin dhe natyrën e institucioneve që do të duhet të marrin pjesë në sistem. Në këtë rast, procesi bëhet goxha i ndërlikuar për t’u trajtuar në një shkrim, por, mund t’i shpëtojmë krijimit të kësaj gjendjeje nëse nisim arsyetimin, duke i marrë të mirëqena disa standarde ndërkombëtare, të njohura dhe të pranuara në pjesën më të madhe të rasteve. Dy janë standardet më të njohura relevante. Standardi i parë përcakton që një shoqëri, për të qenë efektive, për të plotësuar misionin e krijimit të “kapitalit njerëzor” dhe rritur mundësinë e realizimit të tij në tregun e punës, duhet të krijojë një universitet publik për një milion banorë. Në këtë pikëpamje, vendi ynë nuk mund të ketë më shumë se tri universitete publike. Standardi i dytë përcakton që në këtë rast, universitetet duhet të kenë një natyrë të universializuar, pra nuk duhet dhe nuk mund të jenë të specializuar, të monopolizojnë një ose pak fusha të dijes (Universiteti Politeknik, i Bujqësisë, i Mjekësisë etj.). Aplikimi i këtij standardi është e vetmja rrugë që krijon forcë lëvizëse të sistemit (driving force), pra, që krijon konkurrencën midis vetë universiteteve. Në këtë rast konkurrenca krijohet midis fakulteteve të ngjashme, por të përfshira në universitete të ndryshme. Konkurrencë ndaj tregut të pranimeve universitare, kërkimit shkencor dhe ekstensionit.
[…]  Pozicionimi territorial i tri universiteteve publike do të ishte gjithashtu i rëndësishëm dhe në këtë rast, mbulimi i krejt territorit (veri, kryeqytet dhe jug) brenda kufijve të shtetit do të kishte një rëndësi polivalente.


Vënia në lëvizje e sistemit universitar
Sistemi i rindërtuar vihet në lëvizje nëse aplikohen disa parime me vlerë universale. Ndoshta, parimi më i rëndësishëm është ai i autonomisë institucionale, i cili nënkupton zbatimin e parimit të autonomisë strukturore (universiteti përcakton se si duhet të organizohet); të parimit të autonomisë administrative (administrimi dhe drejtimi i universitetit është përgjegjësi e vetë institucionit); të parimit të autonomisë financiare (universiteti ka kapacitetin legal për të shpërndarë brenda vetes në mënyrë të pavarur fondet e akorduara nga shteti dhe të përdorë apo të vetëqeverisë të ardhurat joshtetërore, të bëjë kontrata me ndërmarrjet private, të rekrutojë personelin, të blejë pajisje e të tjera si këto). Njësitë brenda universitetit duhet të zotërojnë nivele të ndryshme të autonomisë financiare përkundrejt organit që është përgjegjës për shpërndarjen e fondit të përgjithshëm. Liria akademike për të përcaktuar përmbajtjen e programeve të studimit brenda kufizimeve financiare dhe ligjore që rëndojnë mbi të mund të garantohet vetëm nëse është garantuar autonomia institucionale në të tria dimensionet e saj.
Sistemi i rindërtuar mund të funksionojë nëse pushteti brenda tij shpërndahet sipas parimit të sabsidiaritetit ose parimit të ndërvarësisë, sipas rëndësisë më të vogël. Ky parim përcakton në përmbajtjen e tij se vetëm ato përgjegjësi që nuk mund të përmbushen në nivelin më të ulët i kalojnë një niveli më të lartë. Sipas këtij parimi, pushteti që ligji i jep sistemit duhet të fillojë të shpërndahet nga poshtë, apo nga i ashtuquajturi niveli i punës (working floor), i cili, në fakt, përfaqësohet nga vetë mësimdhënësi apo departamenti si njësi strukturore. Ajo përgjegjësi apo ai pushtet që mbetet i kalohet fakultetit, i cili sigurisht që merr një përgjegjësi më të madhe, pra atë që mund të kryejë dhe ajo që mbetet i kalohet universitetit, organizmave ndërmjetës dhe më në fund qeverisë dhe Parlamentit. Sipas këtij parimi, pushteti duhet të ndahet në mënyrë të tillë që çdo shtresë në hierarkinë institucionale të sistemit universitar të ketë kapacitetin e nevojshëm të zgjidhë problemet atje ku ato ekzaktësisht lindin.
Çdo sistem i arsimit të lartë përbëhet nga organizma ndërmjetës, të cilët vendosen midis qeverisë dhe universiteteve. Respektimi i hierarkisë institucionale dhe pavarësisë së tyre është një parim tjetër i rëndësishëm, pa të cilin është e pamundur që sistemi edhe të funksionojë, edhe të mos deformohet. Duke u vendosur midis qeverisë dhe institucioneve të arsimit të lartë, ato kanë një ndikim në të dyja anët: nuk lejojnë politikën të ndërhyjë tek universitetet dhe bëhen garant, meqenëse nuk janë as pjesë e universiteteve, të kontrollojnë, të ruajnë dhe stimulojnë cilësinë e tyre. Është e vërtetë që struktura të tilla janë pjesë e sistemit të sotëm universitar, por ato (KALSh, Agjenci Akreditimi dhe Këshill Akreditimi, Komisioni për Vlerësimin e Titujve apo një strukturë për shkencën pranë Kryeministrisë) në asnjë moment të ekzistencës së tyre nuk plotësuan misionin që kanë. Përkundrazi. Janë përgjegjës për proceset degjeneruese që kanë ndodhur dhe ndodhin në universitetet e sotme. Janë përgjegjës për deformimin e sistemit.
Është një parim i rëndësishëm aplikimi i insentivave dhe modeleve të financimit në vend të urdhrave në vënien e sistemit universitar në lëvizje. Aplikimi i këtij parimi synon të eliminojnë direktivën si mentalitet dhe praktikë komuniste. Në fakt, raporti midis aplikimit të modelit apo insentivave me urdhrat na tregon edhe se sa jetojmë në demokraci dhe se ç’pjesë e totalitarizmit ka mbetur në trupin e qeverisjes.
Eksperienca është e hidhur. Mund të përmenden me qindra VKM apo urdhra të dala nga zyrat e Kryeministrisë dhe të Ministrisë së Arsimit, të cilat jo vetëm shpjegojnë se si qeverisën ata që shkuan, por duke qenë në vetvete edhe në kundërshtim me ligjet ekzistuese, në mbivendosje me ta, shpjegojnë natyrën thellësisht autokratike të qeverisjes që shkoi.
Vetë filozofia e financimit të universiteteve në demokraci e tregon më së miri epërsinë e modelit nxitës në vend të urdhrit. Kështu, sipas kësaj filozofie, financimi i universiteteve duhet të plotësojë dy kushte themelore: të jetë eficient dhe të sigurojë një impakt pozitiv në politikën e universitetit. Kjo gjë fillon të realizohet që në mënyrën e përcaktimit të fondit vjetor mbi bazë të një formule, në të cilën shuma e fondit total vjetor varet nga parametra të tillë si numri i studentëve, i granteve për kërkim, diploma etj. Që të krijojnë incentiva sa më të efektshëm, parametrat e kësaj formule lidhen jo me input-et, por me output-et, d.m.th., nëse mendohet që parametri kryesor i modelit të jetë numri i studentëve, atëherë shuma totale e fondit vjetor nuk llogaritet mbi bazë të numrit të studentëve që hyjnë, por mbi bazë të numrit të studentëve që diplomohen. Kjo i shtyn universitetet të thithin studentë sa më të mirë dhe t’i arsimojnë ata për një kohë sa më të shkurtër. Gjë që mund të ndodhë vetëm kur integriteti i mësimdhënësit, i studentit, më në fund është vendosur në qendër të vetë universitetit, ekzistencës së tij.

Si fillohet?
Është e qartë që, më shumë se një strategji për zhvillimin e sistemit universitar, qeveria duhet të përgatisë një “exit” strategji. Atë “exit” strategji që do ta nxjerrë sistemin universitar nga bataku ku është zhytur, nga kriza që e ka përfshirë prej kaq e kaq vitesh. Nëse pranohet kjo premisë, atëherë duhet të pranohet edhe një rol i veçantë, i jashtëzakonshëm, emergjent, i qeverisë ekzistuese dhe jo vetëm në përgatitjen e kësaj strategjie, por edhe në realizimin e saj. Nga një gjendje e jashtëzakonshme dilet me masa të jashtëzakonshme.
A duhet filluar, pra, me akreditimin e universiteteve, ashtu si publikisht është artikuluar nga vetë Kryeministri i vendit? Pra, në thelb, meqenëse mendohet që akreditimi duhet të kryhet nga të huajt, pyetja vjen e takon fundin kur artikulohet si “a mund të fillohet me të huajt për të nxjerrë nga kriza universitetet e këtij vendi”? Është e pamundur për dy arsye. E para, sepse nuk mund të gjesh të huaj që në fund të procesit të akreditimit të marrin një vendim, sepse menjëherë, kushdo qofshin ata, do të thonë se vendimi për mbylljen, rankimin, etj., të një institucioni u takon shqiptarëve. Madje një sjellje e tillë është edhe rasti më i mirë, sepse në eksperiencën time, por edhe të shumë shqiptarëve të tjerë që kanë punuar me të huajt, fatkeqësisht kemi parë se me ç’lehtësi ata, të huajt, kanë bërë copë e çikë bindjet e tyre profesionale, për shkak të presionit të politikës, të atyre që i kanë punësuar për të kryer punë në Shqipëri. E dyta, procesi i akreditimit nuk mund të jetë veçse një proces që kalon nëpër shumë duar; ai është një proces kolektiv, në të cilin është e pamundur që të mos përfshihen vetë shqiptarët. Nëse këta të fundit janë të pabesueshëm, atëherë edhe procesi mbetet me siguri i tillë, i pabesueshëm. Në fund të ditës, ideja e akreditimit që kryhet nga të huajt, si dalje nga kriza, nuk është gjë tjetër veçse produkt i atyre autoriteteve universitare që me gjithë kohën e gjatë në krye të universiteteve akoma nuk kanë bërë dy gjëra: nuk i kanë treguar publikut se ç’rezultate kanë arritur në universitetet e tyre dhe akoma më shumë, madje për ironi të gjërave, me gjithë kohën e gjatë të tranzicionit, nuk kanë mundur të mësojnë një gjuhë të huaj për t’u marrë vesh, të paktën, me ekspertët e akreditimit që priten të vijnë nga jashtë kufijve të vendit. Prandaj, nuk mund të fillohet me akreditimin për të dalë nga kriza, por me ata që, nesër, do të marrin përsipër akreditimin.
Duhet të fillohet me rikonstituimin e strukturave ndërmjetëse, veçanërisht me rikonstituimin e KALSh, Agjencisë së Akreditimit; me ndërtimin ligjor të pavarësisë së tyre; dhe veçanërisht duhet të fillohet me një lidership të ri universitar!
Universitetet duhet të ndërrojnë patjetër dhe menjëherë autoritetet e tyre. Procesin e përzgjedhjes së lidershipit të ri universitar duhet ta marrë qeveria në përgjegjësinë e saj. Jo arbitrarisht, përkundrazi, duke ndjekur modelin që ndjekin në përgjithësi universitetet anglosaksone në përcaktimin e lidershipit të tyre. Janë shumë institucionalistë me emër që ia kanë propozuar këtë model Shqipërisë, por qeveritë e këtij vendi kanë preferuar të ashtuquajturat zgjedhje universitare, modelin latin pra, dhe të gjithë këtë e kanë bërë për një arsye fare të qartë: ngaqë janë bërë mjeshtër të manipulimeve të zgjedhjeve politike, i kanë konsideruar ato, zgjedhjet, gjithmonë e më shumë të leverdishme për të ruajtur pushtetin brenda universiteteve në krahasim me çdo formë tjetër të përcaktimit të autoriteteve dhe strukturave universitare.
Zgjedhjet universitare jo vetëm që e kanë humbur rolin e tyre në nxjerrjen e autoriteteve të vërtetë universitarë, por, për shkak të deformimit të misionit dhe rrënimit të integritetit të vetë institucioneve, janë kthyer në faktorin më esencial të prapambetjes universitare, të riciklimit të të paaftëve dhe njerëzve që nuk kanë interesa universitare, por klanore, të ruajtjes së pushtetit. Nuk ekziston asnjë universitar në faqe të “planetit” mediokër të sistemit të arsimit të lartë të këtij vendi që nuk e di këtë gjë!

Wednesday, April 30, 2014

Mitmarrje në Universitetin e Vlorës

 

Shkrimi u publikua sot 30 prill 2014 në gazetën Shqiptarja.com (print) - See more at: http://www.shqiptarja.com/Aktualitet/2731/p-rgjimi-bisedat-mes-student-ve-p-r-nj--not--kaluese-n--provim-212231.html#sthash.BeraN5bS.dpuf

Përgjimi, bisedat mes studentëve
për një notë kaluese në provim

image

 

Të tjera rreth shkrimit

PD: U dënua se merrte ryshfet për provimet, Rilindja e emëron mësues

Dheskali: Kam dëshmi të pastër penaliteti, jam persekutuar nga PD

TIRANE- Ish-pedagogu i universitetit të Vlorës Enertin Dhaskali, i emëruar së fundmi mësues gjuhe në gjimnazin “Naim Frashëri” në Fier, rezulton i dënuar me 2 vjet burg e 6 milion lekë gjobë. Rasti u denoncua nga zëdhënësja e Partisë Demokratike Laura Vorpsi, ndërkohë pas denoncimit publik, Dhaskali i dënuar për veprën penale të korrupsionit ka rreaguar duke pohuar se prokuroria e Vlorës kishte manipuluar provat, duke shpikur dëshmitarë dhe krijuar një dosje penale kundër tij në mënyrë abuzive.

Gazeta “Shqiptarja.com” disponon të plotë dosjen penale ndaj mësuesit të gjuhës Enertin Dhaskali, ku tregohen përgjimet e kryera mes studentëve, të cilat tregojnë se Dhaskali ka marrë shumën prej 70 deri në 100 mijë lekë të vjetra për dhënien e një provimi. Në atë periudhë Dhaskali jepte në universitetin e Vlorës lëndën “Letërsi e Huaj”.


Përgjimet
Nga përgjimet ambientale dhe vëzhgimet e kryera rezulton se në të njëjtën ditë Mirela Agaj ka marë porositë edhe të tre studentëve të tjerë për të marë provimin me pedagogun Enertin Dhaskali. Këta tre studentë i kanë dhënë asaj nga 7 mijë njëri dhe 10 mijë lekë, dy prej tyre për të kaluar në provim dhe i treti për të marë notë të mirë në provimin “Letersi e Huaj” me këtë të pandehur.

Nga pergjimet e bisedimeve të administruara në gjykim, të kryera midis punonjesit të policisë që ka kryer veprimin e simuluar me emrin operacional “Alma” dhe shtetases Mirela Agaj veçojmë:


Mirela: Do vete tashti ti them asaj të futet tashti, s’kishte dhe shumë veta brenda.
Alma: Futet vetë ajo se i them unë.
Mirela: Shume s’ka për ta pyetur nuk e lodh fare.
Alma: Epo mirë.
Mirela: Do marri tetën me njëqind, do t’i them unë mos ki merak.
Alma: Ka dhe një çik frikë.
Mirela: Shiko ka dhe me shtatëdhjetë dhe me tetëdhjetë, po për pesë e për gjashtë. Ajo jep që jep.


Në vazdim në bisedë është futur edhe banakieri i lokalit ku ndodheshin këto shtetase, i cili ishte student dhe kishte provimin me të pandehurin Enertin Dhaskali.

Banakieri: Tashti i ke për dy veta
Mirela: Kush tjetër?
Banakieri: Eshtë një mikja ime
Mirela: Do mi shkruash emrat
Banakieri: Po.
Mirela: Çfarë grupi janë?
Banakieri: Grupi i Benit
Mirela: Kur e keni?
Banakieri: Nesër
Mirela: Ose të djelën
Banakieri: Ku di unë kur e kanë, unë di që e kanë nesër. Ti lekët mund t’ja japësh se sot ka provim...
Mirela: Do mi japesh mua leket ti or vëlla, do vete lart une tashti.
Banakieri: Lekët t’i jap unë, vetëm mbaro muhabetin.
Mirela: Do t’i them unë që ky është çuni i lokalit.
Banakieri: Dakort.
Mirela: Kush jep njëqind ka tetë, nuk diskutohet.
Banakieri: Njëqind do të jap për pesë.
Mirela: Tashti t’i do të japësh shtatëdhjetë
Alma: Jo njëqind për tetë
Banakieri: I kam në xhep dyqindmijë lekë, pastaj t’i bëj edhe qejfin nuses të marri tetë edhe ajo.
Alma: Do ja japësh sot ti.
Mirela: Jo sot.
Alma: Jepja kur të duash.
Mirela: Po t’i çke unë të djelën këtu jam mos ki merak. Tashti mi jep t’i mua ato se do iki unë.
Banakieri: Une ti jap na numeroi se une i kam pare i kam ne zarf.
Mirela: Hajd, hajd po a i ke fiks?
Banakieri: Vetëm numëroi
Mirela: Do i numëroj njëherë


Pasi ka marë lekët Mirela largohet dhe dialogu vijon midis punonjëses së policisë me emrin Alma dhe banakierit të lokalit ku ndodheshin:


Banakieri: Shiko kjo ka muhabet me Nertilin.
Alma: Epo mirë e bën.
Banakieri: Se vjen gjithmonë me Nertilin se unë e njoh se jam banakier.


Pas përgjimeve ambientale dhe vëzhgimeve nëpërmjet veprimeve simuluese shtetasja Mirela Agaj është shoqëruar në ambientet e Policisë Vlorë, ku është bërë e mundur të filmoheshin dhe të dokumentoheshin sasitë e lekëve, që Mirela kishte me vete dhe që i ishin dhënë nga studentët në favor të pedagogut Enertin Dhaskali. Këto fakte janë të pasqyruara në procesverbalet dhe në raportet e shërbimit të policisë gjyqësore.

Tuesday, April 29, 2014

Reforma e arsimit të lartë sipas qeverisë Rama



Dokumente: Green Paper

Grupi i Reformës ka shpallur planin e tij për reformën e arsimit të lartë. Më poshtë disa prej çështjeve kryesore.

- synimet e reformës ngelen po ato të shpallura në reformën e Tafaj (cilësia e arsimit të lartë, zgjidhja e problemit të financimit, aksesi, punësimi/employability, rritja e autonomisë dhe llogaridhënies).
- parimet janë disi të ngjashme me planin e reformës Tafaj (ndarja e kostos me studentin, pavarësia e institucioneve për të vendosur tarifa, konkurrencë por risi është ndarja e institucioneve publike në prioritare dhe joprioritare që shkel parimin e konkurrencës- qeveria e mëparshme ishte përqëndruar tek programet e studimit, megjithëse ishte përfolur disa herë ndarja në universitete të kërkimit të aplikuar e profesional dhe atyre me karakter shkencor)
- instrumentet e reformës janë gjithashtu të ngjashme me reformën Tafaj, perveç shpikjes së një autoriteti financiar ekzekutiv "të pavarur" (qeveria do të përcaktojë përparësitë, por autoriteti do të shpërndajë dhe vlerësojë gjithashtu?) 




Përmbledhje

KAPITULLI I


1.     Termat e Referencës Komisionit

Urdhëruar:   
                        Ky Komision, i quajtur Komisionipër Reformën Arsimin eLartëdhe Kërkimin Shkencor u krijua meurdhër Kryeministrit.

Qëllimi & Objektivat:         

                        Ky Komision ukrijuasi një instrument  i pavarur, i drejtuar dhe i përbërë  nga studiues dhe ekspertë arsimit lartë me qëllim kryesorhartimin e reformës arsimit lartë Shqipëri.

                                  Objektivi kryesori Komisionit është prodhojë ashtuquajturën “White Paper”, një Raport Shkencor për Politikën e Arsimit Lartëdhe Kërkimin Shkencor Shqipëri për përballuar zhvillimin afatshkurtër dhe afatgjatë vendit.

                         

Anëtarët e Komisionit: Komisioni iu ngarkua Dr. Arjan Gjonça
Emri                 Funksioni
1.Dr. Arjan Gjonça                  Prof. Asoc. i Demografisë,  London School of Economics and Political Science
2.Dr. Besnik Aliaj Prof. i Arkitekturës  dhe Planifikimit Urban, Universiteti POLIS
3.Dr. Myftar Barbullushi Prof. Shkencave Mjekësorë, Universiteti i Mjekësisë Tiranë
4.Dr. Dhurata Bozo Prof Asoc. Shkencave Biologjike, APAAL
5.Dr. Adrian Civici Prof. Shkencave Ekonomike, Universiteti Evropian i Tiranës.
6.Dr. Ervin Demo Prof. Asoc. Shkencave Ekonomike, Universiteti i Tiranës.
7.Dr. Edmond Hadëri Prof. Shkencave Biologjike, Universiteti Katolik i” Zojës së Mirë”
8.Dr. Artan Hoxha Prof. Asoc. i Shkencave  Juridike,  Unitersiteti  i Tiranës
9.Dr. Anila Paparisto Prof. Shkencave Biologjike, Fakulteti i Shkencave të Natyrës, UT
10.Dr. Elida Rapti Psikologe,  Universiteti i Arteve
11.Dr. Aleksandër Xhuvani Prof. i Inxhinierisë Informatike,  Universiteti Politeknik i Tiranës
Fazat Produktet Afatet
I Green Paper Janar-Prill 2014
II Diskutime, publikimi i raportit Prill-Maj 2014
III Raporti Përfundimtar / White Paper Korrik 2014
Hartimi i planit të punës / veprimtarive për reformën.


2. Qëllimet dhe Parimet eReformës

-    reforma u rqendrua tek mënyra e organizimit arsimit lartë Shqipëri dhe IAL-ve tij.
-    puna e Komisionit u fokusua tek format dhe madhësia e financimit arsimit lartë.
o   ana mësimore dhe puna kërkimore
o   rekomandimet tona, është lidhja shumë erëndësishme midis mësimdhënies dhe punës kërkimore - shkencore brenda një institucioni, departamenti dhe individit.
-    u diskutua nëse është e domosdoshme Shqipëria ketë një “sistem”unifikuar dhe standardizuar arsimit lartë.
-    theksojmë se sugjerimet tona duhet merren si një e rë dhe se interpretimi e vënia jetë i tyre mund funksionojnë vetëm si një e rë.

2.1  Qasja dhe synimet e reformës: Output


-         përmirësojë treguesit, kryesishtata matjes “dalje
-          përmirësimin e cilësisë së arsimit lartë dy drejtimet kryesore: mësimdhënie dhepunë kërkimore - shkencore.
-          përshtatet dhe paraprijë ndryshimeve në tregun e punës dhe në zhvillimin e vendit.
-          mendojmë për një sistem unifikuar dhe standardizuar arsimit lartë Shqipëri – qëllimi afatgjatë
-          arsim të lartë mbi baza financiare të qëndrueshme që t’u bëjë ballë ndryshimeve dhe cikleve ekonomike
o    larmia e financimit dhe pavarësia institucionale janë ... të rëndësishme për të maksimizuar të gjitha burimet e financimit që ekzistojnë në shoqëri.
o    institucione pavarura arsimit lartë t’i rezistojnë kohës dhe ndryshimeve ekonomisë dhe tregut (përsëritje 2.1.7 & 2.1.5)
-          të krijojë mekanizma të qëndrueshëm të kontrollit të brendshëm (brenda IAL-ve) dhe të jashtëm

2.2 Parimet operative të sistemit të arsimit të lartë sipas reformës:


A.    parimin e mundësive barabarta,
a.       Shteti e ka detyrim ligjor të ndihmojë për shkollim studentët që plotësojnë kriteret, por e kanë të pamundur financim[in] e studimeve të tyre.
b. ndihmë në bazë të nevojës dhe meritës 

B.     parimin e konkurrencën lirë
a.       Të gjitha institucionet earsimit lartë publik janë BARABARTA PËR FINANCIMqeveritar (parimi i konkurrencës).  
b.      Por....
     i.            Shteti bën diferencim vetëm për prioritetet etij strategjike.
   ii.            Vlërësimi! “Kjo barazi bëhet mbi bazën e vlerësimeve të mësimdhënies dhe punës kërkimore- shkencore.”
 iii.            Konkurrenca? “Disa nga institucionet e arsimit lartëduhet të gëzojnë status “TË VEÇANTË” për arsye se: janëprioritet kombëtar, ose nuk mund aplikojnë të njëjtat rregulla konkurrencës si IAL-të e tjera.”

C.     mbi gjitha, qenit shërbim publik, pra ketë akses nga gjithë mbi bazën emeritës.
-          SHËRBIM DHE E MIRË PUBLIKE, dhe si i tillë kërkon në mënyrë të vazhdueshme financim të pjesshëm dhe vëmendjen e shtetit.

D.    Integrimi i  MËSIMDHËNIES me KËRKIMIN SHKENCOR

E.     Financimi
              i.               Performanca! Financimi në bazë të performancës. Vlerësimi në saj të mësimdhënies, kërkimit shkencor dhe inovacionit(!).
            ii.               Seleksionimi! Qeveria/ Ministria e Arsimit, rcaktojnëpër çdo vit PËRPARËSITË r arsimin elartë, pra se sa fondedo të shkojnë dhe cilat fusha janë prioritet (këtu çdo qeveri reflekton politikat esaj), por jo mënyrën se si do të rdoren këto fonde nga IAL -të.
          iii.               Funksionimi i skemës: i pavarur nga qeveria nëpërmjet AGJENSISË KOMBËTARE  TË FINANCIMIT (që administron shpërndarjen e fondeve) dhe organizon vlerësimet e IAL-ve (i pavarur). Fondet shpërndahen mbi parimet e: Barazisë, Transparencës dhe Performancës
          iv.               Ndarja e kostove me studentin! “është e domosdoshme futja e një PAGESE MINIMALE  (TARIFË) për çdo student/ vit shkollor, ku qeveria përcakton pagesën/ KUFIRIN MAKSIMAL  (TAVAN) të tarifës, dhe ku çdo universitet vendos tarifat e tij.”
      v.       Kredia studentore për të mundësuar absorbimin e rritjes së tarifave të studimit.
1.         Master(cikli i dyte ) universiteti është i lirë për të vendosur tarifat.
2.         Thuhet: “Pagesa vendoset për diplomën universitare”?
            v.               Universitetet publike janë të lira të zhvillojnë veprimtari fitimprurëse.
1.         Masterat dmth. do të jenë fitimprurës dhe ato mund të vendosin tarifa mbi kosto?
2.         Po Dr.? , ciklet e shkurtra 2-vjeçare profesionale- vetëm në institucionet prioritare
          vi.               Diferencim për ndihmën e shtetit: nevoja dhe merita
1.         Shtresat nevojë financohen ngashteti me fond tëveçantë.
2.         Studentët me merita

F.      Sistemi i unifikuar dhe i standardizuar:
a.      Kërkon që institucionet të jenë të pavarura? Por standardizimi kërkon ndërhyrjen e shtetit!
b.      Sidoqoftë  parimet.
                                                                                           i.      PAVARURA aktivitetin etyre mësimdhënës dhe kërkimin shkencor
                                                                                         ii.      Të financuara pjesërisht nga shteti
                                                                                       iii.      Të vetë-menaxhuara