Tuesday, April 15, 2014

Reforma-Civici



Komisioni i reformës përbëhet nga: (1) Arjan Gjonça – LSE, UK; (2) Adrian Civici – UET; (3) Ervin Demo – Zv.Rektor, Universiteti i Tiranës; (4) Besnik Aliaj – Pronar i Universiteti Polis; (5) Myftar Barbullushi – Universiteti i Mjeksisë; (6) Aleksandër Xhuvani – Universiteti Politeknik; (7) Elida Rapti – Psikologe, Shoqëria Civile; (8) Anila Paparisto – Universiteti i Tiranës; (9)  Artan Hoxha – Shkolla e Lartë “Tirana Business University”; (10) Edit Dibra, Zyra e Tempus, Shqipëri.

Një nga anëtarët e Komisionit, Prof. Civici, ka botuar në gazetën Mapo (15 Shkurt, 2014) përfytyrimin e tij mbi reformën, e cila bie ndesh me atë të kryeiministrit, sepse duket sikur të jetë vazhdimësi e asaj që u nis e madje më tej (rritje e tarifave të studimit si një formë e ndarjes së kostove-cost sharing, inkurajimi i sektorit jofitimprurës, rritje e autonomisë deri në privatizimin e pjesshëm të institucioneve publike etj.).
Universitetet, përtej misionit të tyre tradicional të prodhimit të dijeve dhe transmetimit të njohurive, po kthehen çdo ditë e më tepër në «aktorë influentë të ekonomisë dhe evolucioneve sociale». Shekulli XXI po i përball ato me një sërë sfidash të rëndësishme të tilla si: a) përballimi i presionit të masivizimit; b) plotësimi i financimeve dhe parave të domosdoshme për zhvillim; c) garantimi i cilësisë dhe standardeve; d) roli i ri i universiteteve në shoqëritë kapitaliste. Edhe diskutimet dhe debatet për një reformë thelbësore në arsimin e lartë shqiptar janë tashmë në fokus të gjithë shoqërisë shqiptare, politikës dhe ekspertëve akademikë. Çdo kontribut në këtë reformim të diktuar nga gjendja aktuale e universiteteve tona, por mbi të gjitha, të diktuar dhe nga shembujt më eficent të formave të organizimit, menaxhimit e financimit në shumë vende të zhvilluara e universitete prestigjioze të botës, do të ishte me interes maksimal për ne.
Bëhet fjalë për një reformë që mbi të gjitha e përpara gjithçkaje duhet të na garantojë një standard tjetër shumë më cilësor të diplomave tona, një standard që afron dijen me tregun dhe i jep fund diplomave masive pa vlerë, e shpesh tërësisht të pavërteta, një standard që garanton meritën, që siguron konkurrencën e lirë e të drejtë brenda sistemit arsimor, dhe së fundi, që na jep një mënyrë financimi që garanton plotësimin e nevojave të universiteteve si dhe autonominë financiare e administrative të tyre. Sipas Nicholas Barr, të London School of Economics, “imperativi moral i të drejtës së të gjithëve për arsim nuk duhet kushtëzuar nga instrumenti, që është çmimi i universitetit, por nga rezultati, që është cilësia e studentëve……me një sistem universitar në ekspansion të madh dhe me kufizime buxhetore po kaq të mëdha, cilësia e universiteteve do të vihet në dyshim n.q.s. ajo mbështetet vetëm te subvencionet shtetërore……por këtu ka edhe një padrejtësi tjetër, sepse duke insistuar vetëm në fondet publike që burojnë nga taksat, ne detyrojmë të paguajnë për shkollimin universitar mjaft prindër e familje që nuk do kenë kurrë dikë në universitet…dhe kjo është e pa drejtë po të kemi parasysh se, formimi universitar, është mbi të gjitha një investim profesional, që të krijon një status të privilegjuar në jetë ”.
Koncepti bazë apo platforma kryesore për nisjen e kësaj reforme mendoj se duhet të jetë kalimi nga një sistem arsimi të lartë të ndarë me thikë në dy pjesë : (1) sistem shtetëror të financuar pothuajse totalisht nga shteti dhe një pjesë të vogël modeste nga pagesat e studentëve në kuadrin e atyre që cilësohen si të ardhura dytësore, që zë gati 80% të numrit total të studentëve shqiptarë; dhe, (2) sistem privat të financuar 100% nga pagesat e studentëve….drejt një sistemi ku arsimi i lartë konsiderohet si “sektor dhe shërbim publik” dhe financohet në mënyrë të përbashkët nga shteti/buxheti, studentët, pushteti lokal, biznesi, donacione të ndryshme, të ardhura të tjera nga shërbimet e universiteteve, projekte kombëtare e ndërkombëtare, etj.
Financimi i Universiteteve dhe i arsimit të lartë është kthyer tashmë në një problem dhe debat mbarëbotëror: si duhet t’i financojmë arsimi i lartë objektivat dhe sfidat e tij në raport me mundësitë e kufizuara që të ofron konceptimi i tij tradicional vetëm si shërbim shtetëror? Duke parë strukturën dhe burimet e financimit të Universiteteve në BE, SHBA, Japoni, Australi, Kanada, etj., evidentohet fakti se financimet nga buxheti i shtetit variojnë rreth 25 -55%, nga pushteti lokal 10 –15%, nga sektori privat 8 –12%, nga institucionet e treta që kërkojnë e përfitojnë shërbime nga universitetet 15 –20%, nga të ardhurat nga studentët, vetëm 5 –8 %. Sipas S.Heyneman, “kreditë që shteti iu jep universiteteve publike amerikane përfaqësojnë tashmë vetëm 15-20% të buxhetit të tyre funksional….është detyrë e çdo universiteti që të organizohet për të financuar pjesën tjetër..duke stimuluar kështu një shumicë strategjish dhe objektivash kërkesash në drejtimin e universiteteve dhe mbi të gjitha në ngritjen e reputacionit të tyre”.
Kur diskutohet për mënyrat dhe format e financimit, sot në botë po fillon të humbasë sensi i ndarjes tradicionale në universitete shtetërore dhe Universitete private, duke konverguar drejt nocionit të “universiteteve publike”. Më e rëndësishme në ndërtimin e buxheteve të tyre po konsiderohen elemente të tilla si : diferencimi i burimeve tradicionale të financimit, diversifikimi i të ardhurave që sigurojnë universitetet, kombinimi i financimeve publike me ato private; hedhja e vështrimit drejt burimeve të reja të financimit, pak të njohura deri tani nga universitetet si p.sh., shitja apo dhënia e të drejtave të autorit për patentat dhe rezultatet e kërkimit shkencor të tyre, investimet në tregjet e aksioneve, bonot e thesarit apo bursa, pjesëmarrja në programet shtetërore të zhvillimit apo plotësimi i nevojave për kërkime dhe studime nga ana e biznesit privat; kalimi drejt pagesave të diferencuara sipas llojit dhe shërbimit të personelit të tyre, etj. Ato që sot cilësohen si universitete cilësore jo vetëm që i gjejnë me lehtësi burimet e tyre financiare duke e bërë shoqërinë më të interesuar për shërbimet dhe produktet e tyre, por kjo kategori konsiderohet si “grupi i universiteteve që kanë mundësi t’i realizojnë më mirë përgjegjësitë e tyre si shërbim publik. Thelbi i kësaj filozofie është ndarja e koncepteve dhe funksioneve të universiteteve : si sektor publik apo si shërbim publik. Përballë vështirësive që po ndeshin burimet publike që të financojnë arsimin e lartë, po konsiderohet e gabuar tendenca për ta përmbledhur gjithë sistemin universitar nën ombrellën e sektorit publik, ndërkohë që synohet për ta bërë atë një shërbim publik sa më cilësor.
Premisa e parë për ndryshimin e sistemit tonë universitar, gjithnjë nën këndvështrimin e mundësive financiare që ka aktualisht ky sistem është pamundësia e shtetit/buxhetit për të financuar dhe mbështetur arsimin e lartë në nivelet që kërkojnë standardet dhe cilësia bashkëkohore. Mendoj se pikërisht këtu fshihet dhe “thembra e Akilit” për cilësinë e shërbimeve që ofrojnë universitetet. Aktualisht, buxheti i shtetit ka në dispozicion rreth 40 milionë euro për të mbështetur mbi 140 000 studentë në universitetet shtetërore (kësaj shifre mund t’i shtohen dhe afërsisht 20 milionë euro të tjera nga të ardhurat dytësore të siguruara nga vetë universitetet), pra vetëm 380-400 euro për student në sektorin shtetëror. Sektori privat me rreth 22 000 studentë e ka çmimin rreth 1000-1500 euro/student ose rreth 20-25 milion euro plus, duke operuar në shifrat 900-1000 euro/student. Ndërkohë që vendet më modeste të BE si Rumania dhe Bullgaria kanë kuota financimi për student rreth 2700-2900 euro/student, pa folur për vende si Britania e Madhe, Franca, etj., që janë në kuotat 10000-11500 euro/student, Zvicra 15700 euro/student, Suedia 15210 euro/student, SHBA 22000 euro/student.
Në Shqipëri, duke filluar nga viti 1992, me përjashtime shumë të rralla, buxheti për arsimin në përgjithësi nuk ka qenë kurrë më i lartë se 3%/PBB duke u lëkundur në intervalet 2.2-2.8%/PBB, ose 10-15% të shpenzimeve totale të buxhetit. Ndërkohë që objektiv i domosdoshëm i sugjeruar nga UNESCO, UNDP, Objektivat e Mijëvjeçarit, OCDE, BE etj., është të paktën niveli 5% i PBB (çka nënkupton dyfishin e asaj që Shqipëria akordon aktualisht). Vendet e zhvilluara perëndimore në kuadrin e OCDE e financojnë në nivelet 5 – 8% të PBB arsimin e tyre universitar, nga i cili 1 – 3% e PBB shkon direkt për arsimin e lartë dhe kërkimin shkencor. Shqipëria e ka aktualisht 0.4 – 0.6% % të PBB, shpenzimet për arsimin e lartë – si shumë e përbashkët e universiteteve shtetërore dhe atyre private. Pra, Shqipëria harxhon sot rreth 500-600 euro/student, ndërkohë që i duhen të paktën 4-5 herë më shumë për t’u barazuar me Rumaninë dhe Bullgarinë, ose 8-10 herë më shumë për t’u afruar me Portugalinë, Spanjën etj. Pra, edhe duke mbajtur në konsideratë kushtet dhe mundësitë tona aktuale, Shqipëria duhet të synojë të paktën shifrat 1500-2000 euro/student, ose e thënë ndryshe një buxhet prej 250-350 milion euro për 162000 studentët e saj. Për buxhetin e shtetit, një shifër e tillë është e papërballueshme edhe në 10 vitet e ardhshme, pasi tashmë trendet dhe mundësitë reale të buxheteve tona janë të perceptueshme dhe të kushtëzuara nga shumë faktorë të tjerë strukturorë e madhorë.
Në këtë këndvështrim, interesant është qëndrimi që është vendosur të mbahet ndaj buxhetit të arsimit pas krizës ekonomiko-financiare botërore në mjaft vende të botës. Ndërsa shumë shtete po i përgjigjen krizës nëpërmjet investimit në kapitalin human (në 10 vitet e fundit shpenzimet për arsimin-kryesisht universitetet janë rritur me 30-35%), si një mundësi për daljen dhe lehtësimin e pasojave të saj, (SHBA shpenzojnë tashmë 2.8% të PBB për arsimin e lartë universitar, Koreja e Jugut 2.6%, Kanadaja 2.5%, Gjermania 1.5%, Franca 1.4%, Islanda 1.3%, Italia 1.1%, etj), buxheti i arsimit në Shqipëri nga viti 2010 e në vazhdim vazhdon të tkurret, megjithëse ne përsërisim çdo çast domosdoshmërinë e cilësisë së kapitalit njerëzor si faktor i qëndrueshëm zhvillimi.
Premisa e dytë që kërkon reformimin e sistemit arsimor universitar ka të bëjë me masivizimin e universiteteve deri në ekstremet e mundshme, duke ulur ndjeshëm cilësinë e diplomave në Shqipëri. Aktualisht Shqipëria ka rreth 162 000 studentë, numër ky me tendencë në rritje (në 5 vitet e ardhshme ky numër mund të shkojë deri në 175-180 000 studentë), dhe 1350 programe mësimore që zhvillohen në 59 IAL të vendit (44 private –megjithëse një pjesë e tyre janë formale – dhe 15 shtetërore). Pothuajse të gjitha standardet e një mësimdhënieje cilësore, kërkimit shkencor real e eficent, mjediset e laboratorët, bibliotekat, librat mësimorë e botimet akademike,etj., janë të mangëta, kryesisht si pasojë e mungesës së financimeve të domosdoshme, dhe universitetet janë shndërruar pothuajse totalisht në struktura formale mësimdhënëse. Edhe po të përballemi thjesht dhe vetëm me dy nga kërkesat bazë të standardeve të cilësisë, siç janë numri i pedagogëve/student dhe sipërfaqja/student, bindemi se sa larg jemi ndaj plotësimit të tyre. Kërkimi shkencor, laboratorët dhe botimet akademike janë tejet minimale. Edhe reforma e bërë para disa vitesh për atashimin e institucioneve kërkimore –shkencore brenda sistemit universitar nuk dha asnjë nga rezultatet dhe pritshmëritë e kësaj reforme. Këto institute, mjaft të vlefshme e të domosdoshme në shumë fusha të zhvillimit të vendit dhe në përbërje të tyre me ekspertë mjaft cilësorë, në fakt u minimizuan në rolin e tyre, u absorbuan në logjikën e mësimdhënies, apo mbetën rudimentare në krah të departamenteve e fakulteteve ku u dërguan. Arsyeja është ë thjeshtë : fondet për kërkim janë tejet minimale, tregu shkencor mjaft i vakët.
Në këto kushte kërkohet një ndryshim i rëndësishëm strukturor në mënyrën e organizimit dhe financimit të arsimit të lartë, që duhet të synojë realizimin e disa qëllime e objektiva thelbësore: 1) arsimi i lartë duhet të konceptohet  si “shërbim publik” dhe e “mirë publike”, sektor ku shteti/qeveria garanton me politika specifike cilësi dhe standarde të larta të ofrimit të tij; 2) arsimi i lartë duhet të bëhet i hapur ndaj financimeve direkte e indirekte që vijnë nga burime të ndryshme të tilla si: buxheti i shtetit, studentët, pushteti lokal, biznesi, të ardhura nga shërbime specifike, projekte zhvillimi etj.; 3) autonomia/pavarësia e universiteteve duhet të zgjerohet në maksimum edhe në çështjet financiare e menaxheriale; 4) universitetet duhet të përcaktojnë lirisht çmimin e realizimit të studimeve që ato ofrojnë, numrin e pedagogëve, pagat, laboratorët, investimet thelbësore për një shërbim cilësor, etj., dhe bëhen pjesë e tregut të lirë e konkurrues arsimor, ndërkohë që universitetet private duhet të shndërrohen në Fondacione apo Organizata Jo-Fitimprurëse (OJF) duke përcaktuar dhe ato lirisht çmimet e studimeve. Megjithatë, kjo arkitekturë e re e sistemit universitar, nuk e përjashton mundësinë që një pjesë e universiteteve që dëshirojnë mund të ruajnë statusin e shoqërive aksionere apo “private”, por marrëdhëniet e tyre me formën e re të financimit dhe prezencën e Shtetit diferencohen nga universitetet me status OJF.
Shteti në kuadrin e politikave publike dhe nëpërmjet objektivave të tij mund të synojë të financojë/mbështesë një pjesë të studentëve duke nënkuptuar ata me të ardhura të pakta, studentët e talentuar, degët apo programet e studimit me interes kombëtar, degët pa treg për momentin por të domosdoshme për ekonominë  e vendit si p.sh., gjeologji-miniera, etj., universitetet me cilësi specifike si p.sh., universitetin e Arteve, Sporteve, Mjekësisë, etj., universitetet rajonale në kuadrin e një specializimi më profesional/rajonal të tyre, degët me natyrë “bachelor profesional”, programe specifike akademike etj. Në lidhje me ciklin e dytë dhe të tretë të studimeve universitare, duke iu referuar dhe eksperiencës së shumë vendeve të botës, Shteti mund të mbështesë me bursa e financime të plota apo të pjesshme një pjesë të Masterave Profesionalë 60 e 90 kredite, dhe një pjesë specifike të doktoraturave, kryesisht në ato degë e drejtime që korrespondojnë me prioritetet, objektivat strategjikë dhe politikat themelore të zhvillimit të vendit. Në këtë kuadër, duke iu referuar veçanërisht eksperiencës anglo-saksone, ngrihen struktura të posaçme institucionale e operative/agjenci që garantojnë shpërndarjen e bursave dhe mbështetjen financiare për grupet e studentëve, degëve dhe drejtimeve që do mbështeten me fonde publike.
Shteti/qeveria garanton realizimin e standardeve në arsimin e lartë nëpërmjet kryerjes rigoroze të procesit të akreditimit dhe rankimit të universiteteve; përcakton kuotat maksimale/tavanet që çdo universitet mund të pranojë në bazë të kushteve dhe pajisjeve që ai disponon (nr pedagogësh, struktura e tyre në grada e tituj, ndërtesa, salla e klasa, laboratorë, biblioteka, botimet, etj.); kontrollon rregullisht e penalizon universitetet që nuk plotësojnë standardet; orienton dhe në raste të veçanta realizon vetë investime kapitale të rëndësishme në favor të mjediseve universitare; garanton studentët nga abuzimet me çmimet dhe standardet e universiteteve; kontrollon nëpërmjet pjesëmarrjes në bordet e drejtimit të universiteteve mënyrën e menaxhimit financiar e akademik të tyre; krijon mjedisin ligjor dhe institucional të domosdoshëm për të garantuar një mbështetje më të madhe në investime kapitale e strukturore për universitetet; krijon mundësi për universitetet që të jenë operatorë normalë në tregun financiar e monetar, të mund të marrin kredi, të pranojnë investime direkte nga të tretët, të investojnë vetë,etj.
Pyetja dhe pikëpyetja më e vështirë në realizimin e kësaj reforme duket se është procesi i transformimit juridik e institucional të universiteteve shtetërore e private në format e përmendura më lart. Duke iu referuar eksperiencave tashmë të konsoliduara në disa vende të botës, mund të sugjerohen, apo më mirë, të shtrohen si alternativa e të diskutohen nga një masë e gjerë ekspertësh ligjorë e akademikë, disa alternativa të mundshme :
Së pari, kthimi i tyre në korporata publike ku universitetet do kenë autonomi maksimale në menaxhim e administrim, por gjithsesi mbeten pronë shtetërore. Financimet dhe kuotat vazhdojnë të përcaktohen nga qeveria, por universitetet kanë të drejta maksimale në përcaktimin e pagave, disa lloj tarifash për shkollim e shërbime, disa lloj investimesh, për numrin e pedagogëve dhe punonjësve,etj.
Së dyti, transformimi i universiteteve në OJF/Fondacione (ky status nënkupton dhe universitetet aktualisht private që pranojnë të kthehen në OJF) – me status të pavarur. Universitetet funksionojnë institucionalisht si OJF ose Fondacione në bazë të ligjit specifik. Në këto kushte ato kanë liri maksimale për t’u administruar duke filluar nga zgjedhja e bordeve drejtuese, rektorëve, dekanëve, etj.; kanë liri të përcaktojnë “çmimin e studimeve”, pra të ofrojnë një çmim për çdo program studimi, të përcaktojnë vetë pagat, shpërblimet, numrin e pedagogëve, strukturat administrative, investimet,etj. Shteti ka në bord një përfaqësues të tij që garanton/kontrollon mirëqeverisjen e universiteteve, ndërkohë që edhe institucione si KLSH etj., kontrollojnë rregullisht cilësinë e administrimit të universiteteve.
Në raport me studentët, kjo kategori universitetesh mund të funksionojnë në tre versione : (1) shteti ruan një grant/financim që iu mbulon atyre rreth 30-40% të shpenzimeve (kryesisht shpenzimet bazë të funksionimit, një numër kritik studentësh në degët me interes kombëtar, bursash për studentët e varfër ose talentet,etj.); (2) shteti financon direkt vetëm një kategori studentësh  në përputhje me politikat e tij për talentet, studentët e varfër, degët me interes kombëtar apo pa treg, bachelor-in profesional, universitetet e rretheve etj., duke iu dhënë atyre bursa të plota apo të pjesshme, dhe janë studentët pastaj që zgjedhin programet e studimit që dëshirojnë të ndjekin; (3) shteti e shpërndan në mënyrë të barabartë tek të gjithë studentët fondin që ka në dispozicion për arsimin e lartë dhe studentët zgjedhin vetë universitetet e preferuara duke plotësuar dhe diferencën e pagesës në përputhje me çmimin e studimeve që ofron çdo universitet. Në këtë model (personalisht mendoj se varianti i parë dhe i dytë janë më të aplikueshëm dhe pranueshëm në rastin tonë) realizohet më mirë konkurrenca ndërmjet universiteteve, zbatohet parimi i barazisë ndërmjet universiteteve dhe garantohet cilësi më e lartë shërbimesh.
Së treti, kthimi i gjithë universiteteve shqiptare me status “shoqëri aksionere” që në njëfarë mënyre ngjan me atë që cilësohet si “modeli kilian”. Në këtë rast, shteti thjesht garanton nëpërmjet mekanizmave institucionale e të kontrollit cilësinë dhe standardet, ndëshkon mos realizimin e tyre, fikson kriteret për hyrjen në universitet, bën rankimin e rregullt dhe transparencën e nivelit të universiteteve përpara publikut, merr pjesë me investime kapitale për zhvillimin e sektorit. Procesi i kthimit të universiteteve shtetërore në universitete “shoqëri aksionere” është i gjatë dhe i vështirë, sidomos në trajtimin e çështjeve të pronësisë, formën e menaxhimit dhe përcaktimin e organeve drejtuese, vështirësitë në kontrollin dhe rregullimin e çmimeve të studimeve, vështirësitë për imponimin e politikave sociale nëpërmjet bursave apo mbajtjes së degëve pa fitim por të domosdoshme me interes kombëtar,etj. Praktikisht, duket se është i pamundur për t’u zbatuar në Shqipëri. Në këtë status mund të vazhdojë të rrijë një pjesë e universiteteve private aktuale që nuk dëshirojnë të kthehen në OJF apo fondacione, por që nuk mund të përfitojnë nga subvencionet apo bursat e shpërndara nga shteti, që nuk mund të përfitojnë gjithashtu lehtësi fiskale apo pjesëmarrje në tendera e projekte publike në favor të zhvillimit të universiteteve. (MAPO, 15 Shkurt, 2014).















Reforma-Rama


 


reforma

“Nëse flasim sinqerisht dhe ndershmërisht gjendja e arsimit të lartë është emergjencë kombëtare” (Edi Rama, 9 Shkurt, 2014)

Edhe përse Partia Socialiste nuk kishte ndonjë plan të qartë për reformën në arsimin e lartë, gjatë fushatës kryetari Rama ishte shprehur se do të merrej me arsimin privat dhe do të rriste ndjeshëm financimin për arsimin.
2014 qeveria shpalli përbërjen e grupit të ri për reformën e arsimit të lartë të kryesuar nga një studiues shqiptar në Londër, z. Arjan Gjoncaj. Gjoncaj nuk vonoi të reflektonte përvojën e tij  në London School of Economics (Angli) mbi përfytyrimin që ai kishte mbi reformën ne arsimin e lartë. Edhe përse Anglia me rritjen drastike të tarifave dhe kostos së studimit nuk është shembulli më i mirë.
Për këtë pjesë nuk kemi ndonjë dokument strategjik nga qeveria dhe prandaj do të kufizohemi tek perceptimi dhe përcjellja në media.
Kryetari i qeverisë Rama është cituar të jetë shprehur kundër vazhdimësisë së reformës nga qeveria Berisha.
Sipas Gazetës Shqip, Rama ka thënë se:
“Reforma nuk duhet të jetë mbivendosje e atyre paraardhëse, por do të jetë afatgjatë nëse siguron: Reforma e arsimit të lartë duhet të jetë pjesë e një procesi që duhet të lidhë dijen me tregun. Pazari i madh i shitblerjes së diplomave që sot karakterizon arsimin e lartë nuk mund të transformohet në një industri të prodhimit të dijeve, të rritjes së aftësive dhe të promovimit të vlerave. Reforma e arsimit të lartë të jetë pjesë e një procesi që duhet të lidhë dijen me tregun, për t’i dhënë fund shitblerjes së diplomave. Arsim të lartë jashtë meritës nuk duhet të ketë. Ashtu sikur nuk duhet të ketë arsim të lartë që nuk garanton meritën, tha Rama. Sipas tij, skema e re e financimit duhet të reflektojë një qasje të re mbi autonominë financiare dhe administrative dhe duhet të sigurojë konkurrencën e lirë dhe të drejtë brenda sistemit pa vendosur asnjë bonus që privilegjon publikun mbi privatin. Për sa i përket reformës, Kryeministri nuk harroi të përfshinte dhe atë të integrimit të arsimit me Kosovën pas një cilësie të re të marrëdhënieve të krijuara mes dy shteteve shqiptare. “Si baza e përbashkët e rritjes dhe edukimit të gjeneratës tjetër të shqiptarëve europianë, këtej dhe andej kufirit” (Shqip, 9 Shkurt, 2014).
Gjithashtu Ministria e Arsimit është cituar të jetë shprehur për rinisjen e procedurës së akreditimit, e cila deri më tani ishte veshur me një tis dyshimi, edhe pse qeveria Berisha kishte vendosur anëtarë dhe ekspertë të huaj në procesin e vlerësimit të jashtëm dhe  Këshillin e Akreditimit, organin vendimmarrës së Agjencisë së Akreditimit të Arsimit të Lartë.
“Nga tetori 2013, moment kur ne pezulluam, nisur nga sinjalizimet dhe ngjarjet që tronditën besimin publik në sistemin e arsimit të lartë, punën e Agjencisë Publike të Akreditimit të Arsimit të Lartë, janë hedhur hapa të rëndësishëm në këtë drejtim. Shumë shpejt ne do të plotësojmë dhe në këtë sektor një nga detyrimet kushtetuese dhe ligjore që çdo qeveri ka ndaj qytetarëve dhe familjeve shqiptare atë të hedhjes dritë mbi gjendjen e cilësisë në arsimin e lartë. Para fillimit të vitit të ri akademik, agjencia anëtare e ENQA-s që ka marrë përsipër akreditimin dhe rankimin e shkollave të larta, do të bëjë publike gjetjet. Ne jemi zotuar që do të jemi roje e kufirit që kjo agjenci do të vendosë se cilat janë ato universitete që do të vijojnë funksionin, e cilat do të jenë ato institucione të arsimit të lartë që duhet të mbyllen”, theksoi ministrja Nikolli. (Shqip, 9 Shkurt, 2014)
Në një intervistë në Gazetën Mapo Arjan Gjoça, “ka shpjeguar me detaje reformën që do të prekë arsimin e lartë në Shqipëri.Sipas tij, universitetet duhet të zhvillojnë punën kërkimore dhe duhet të ngrenë standardin e mësimdhënies së tyre. Zoti Gjonça ka folur edhe për skemën e financimit të universiteteve, ku sipas tij do të financohen nga shteti universitetet që kthehen në OJQ dhe publike.” (Peshkupaujë, 30 Janar, 2014).
A keni informacion të duhur se si është arsimi i lartë aktualisht në vend?Situata është fatkeqësisht jo e mirë. Jo e mirë nga mënyra se si është bërë arsimi i lartë në këto vitet e fundit në Shqipëri dhe jo në një legjislacion, dy apo tre por në njëzetë e ca vitet e fundit. Anglezët kanë një shprehje ku thonë: “Mos e prish diçka që funksionon”. Ne jo vetëm e prishëm atë që funksiononte në një farë drejtimi por i dhamë një drejtim krejt jo të drejtë.  Nuk do të them unë që çdo gjë që kishim funksiononte por të paktën të rregullohen në ato fusha dhe ato drejtime që duheshin rregulluar.
Tani jemi në një situatë ku kemi një mpleksje të arsimit të privat dhe publik, ose publik dhe jopublik do ta thosha nga ana juridike ku prodhohet një numër më i madh studentësh se ç’është prodhuar më përpara, prapë jo i domosdoshëm dhe i krahasueshëm me vendet me të njëjtën zhvillim me ne, qoftë dhe me fqinjët por mbi të gjitha jo cilësor.
Jo i domosdoshëm me tregun e punës që kemi aktualisht?Jo i domosdoshëm në drejtim të numrave. Ne akoma nuk prodhojmë aq studentë për banorë sa prodhojnë komshinjtë tanë apo vendet e zhvilluara. Ajo që është më e rëndësishme është që kualiteti i këtyre që ne nxjerrim, nuk është i duhur dhe nuk është i kënaqshëm. Standardi pra, qoftë i studentëve, qoftë i elementit të dytë të rëndësishëm që duhet të prodhojnë universitetet tona që është puna shkencore, është për të ardhur keq.  Duke pasur parasysh këto të dyja, mendoj që ka nevojë për një reformë të thellë do thosha unë dhe të rëndësishme.
Cila do ishte filozofia e kësaj reforme?E para duhet të pranojmë të gjithë së bashku. Dua të them diçka që, pse është e re kjo mënyrë qasjeje për këtë reformë. Është e re sepse e para të gjitha palët e pranojnë që është diçka e domosdoshme për vendin dhe diçka që duhet bërë.
Kur themi të gjitha palët, janë partitë politike, cilat palë?Të gjithë. Qoftë politika, qoftë aktorët e interesit, qoftë kolegët e mi akademikë dhe vetë studentët nuk e duan një diplomë të keqe që nuk u jep një vend pune.
Që nuk ua njohin në Kosove dhe nuk i punësojnë as në Tiranë…Treguesi  më i mirë është punësimi. Treguesi më i mirë është tregu. Nëse marr një diplomë e cila nuk më jep një vend pune, është e pavlerë. Në këtë drejtim qasja është e re, dmth ka një rënie dakord e të gjithë grupeve të interesit apo aktorëve që tani duhet bërë diçka sepse është koha dhe është bërë bile vonë. Dhe për këtë arsye, në këtë drejtim është një qasje e re. Arsyeja e dytë pse themi që është një qasje e re është sepse për herë të parë është futur një model i komisionimit të pavarur. Është krijuar një komision i pavarur me akademikë me 9 anëtarë megjithë mua.
Cilët janë të tjerët? Mund ta dimë?Janë bërë publikë emrat e tyre. Është komision me anëtarë nga të gjitha grupet. Unë kam pasur disa kritere kur e krijova. Është një grup akademikësh që e kam krijuar unë dhe natyrisht propozimet kanë ardhur nga të gjitha grupet. Ke anëtarë nga universitetet publike, por ka një përfaqësi dhe nga universitetet private. Ka gjithashtu një përfaqësi të degëve të rëndësishme të veçanta. Është një komision i pavarur. Natyrisht çdo komision iniciohet nga një qeveri e caktuar dhe në këtë drejtim u iniciua nga vetë Kryeministri dhe qeveria aktuale.
Do të ketë ndryshim rrënjësor të sistemit bazuar në një model specifik?Do diskutohen disa modele por siç thashë, Bolonja do të jetë baza në kuptimin e disa nga parimeve. Patjetër që do të jenë disa modele që do të hidhen. Natyrisht do të influencohet pak dhe nga background-i i njerëzve me të cilët merren por edhe nga studimet që janë bërë në çfarë drejtimi po shkon bota. Do të shkojmë drejt një sistemi anglosakson me një fytyrë sociale.
A ka një mandat ky komision që ju kryesoni ?Ka një mandat pune i cili do zgjasë nga 3-6 muaj. Të bësh një reformë arsimore nuk është një gjë e lehtë. Kërkohen analiza shumë të rëndësishme. Janë bërë goxha analiza dhe kërkohen dhe shumë analiza. Çdo grup pune do bëjë analizat e veta. Problemi është se kur e ndryshon diçka në sistem, nëse ndryshon diçka të lehtë, mund ta bësh kollaj. Nëse do të tentojmë të bëjmë një ndryshim rrënjësor, qoftë nga pikëpamja strukturore, qoftë nga pikëpamja financiare, qoftë nga pikëpamja juridike, kërkon kohën e vetë.
A e keni një vizion se si do të jetë panorama e arsimit të lartë kur të mbarojë kjo reformë?Vizionin e kam të thjeshtë. Po ta marr London School of Economics, po ta instaloj këtu në Tiranë, jam njeriu më i lumtur në botë. Pra po të instaloj një sistem në të cilin standardi qëndron në standardin ndërkombëtar ku fut në sistem formula dhe kritere që kontrollojnë dhe rritin standardin si të studentit dhe të akademikut, duhet të jemi shumë të qartë, nuk rriten standardi i diplomës nëse nuk rritim standardin e pedagogut. Duhet të rritim standardin e pedagogut dhe në mësimdhënie dhe në punë shkencore që të ketë një efekt mbi standardin e studentit tonë.
Çfarë do ndryshojë te skema e financimit?Po ta them atë do ta kemi mbyllur  komisionin. Ne jemi një vend relativisht i varfër në drejtimi të investimit në arsim, nuk po i hyjmë debatit se sa të varfër jemi, jemi vend me të ardhura mesatare, me të ardhura të ulëta mesatare apo mesatare të larta. Është një diskutim që e bëjnë të tjerë kolegë. Ajo që do të them unë që në drejtim të investimit në arsim, ne jemi vend i varfër. Ne investojmë pak si shtet dhe investojmë pak si shoqëri.
Duke marrë si shembull LSE, një pjesë vjen nga burimet publike, një pjesë nga tarifat. Po pjesa tjetër, a ka donacione, si funksionon?Shumë e drejtë, unë e nisa dhe tregova dy komponentë. Është një që vjen nga granti që jep shteti dhe një që vjen nga pagesat e studentëve. Kjo lidhet me një gjë tjetër të rëndësishme që neve do ta saktësojmë që do ta studiojmë. Cili është statusi që duhet të kenë universitetet tona. LSE ka një status të dyfishtë. Deri para pak vitesh ka pasur një status vetëm si një universitet publik. Më vonë ka zhvilluar dhe statusin e një SHPK-je, të një ndërmarrje tregtare. Në kuptimin që krijon të ardhura nga shërbimet akademike që bën për studime të ndryshme, për projekte të ndryshme ku grupe akademike të LSE marrin pjesë në tendera të ndryshëm.
A parashikoni rritje të çmimit të tarifave universitare?Do bëhen llogaritje të caktuar sa mund të jetë kjo tarifë. Do ketë modele ekonometrike që do të bëhen. Do stimulojmë me këtë model, sa duhet të jetë investimi, sa është fuqia blerëse, sa do të jetë përballja, sa do të jetë kostoja. Të gjitha këto do të diskutohen kur të dalë projekti por mbi të gjitha me baza shkencore, kjo është shumë e rëndësishme. Unë vij nga një background shkencor dhe nuk mund të pranoj që përgjigja e pyetjeve të mos jetë shkencore
Po nëse ndodh një rritje e tarifave, a do të merren parasysh shtresat në nevojë, barazia shoqërore?Patjetër, është kusht i domosdoshëm. Ka  pasur disa propozime se  në qoftë se një individ e meriton por nuk e përballon, duhet ta financojmë në masën 100%, jo vetëm pagesën por edhe akomodimin dhe gjithë jetesën për aq kohë sa është në universitet. Kjo është për mua e panegociueshme dhe mendoj që kolegët e mi besojnë në të njëjtin parim.
A  mendon se e ka forcën e duhur komisioni që ta forcojë implementimin e kësaj reforme?Komisioni do të prodhojë një produkt. Produkti do jetë i detajuar dhe quhet reforma e arsimit të lartë në Shqipëri e cila mund të jetë produkti ose do të jetë produkti dhe në formën e ligjit. Debatet më të mëdha do të jenë tek skema e financimit…
Për çdo reformë të arsimit në çdo vend në botë, thembra e Akilit është financimi. Edhe një nga debatet e nxehta që bëhet në Britani sot është që kjo qeveri po ndjek masat e austeritetit, pra të uljes së shpenzimeve publike. Si shpenzim publik, jo vetëm shpenzim publik do thosha unë në vendin tonë se ne kemi edhe universitetet private, financimi është pjesa më e rëndësishme e tij. Ne nuk jemi një vend i pasur dhe po e theksoj atë dhe sado që shteti të investojë në edukim, shteti nuk mund të mbulojë të gjithë atë që do e quaja unë, investim optimal në arsimin e lartë në Shqipëri.
A ka një shifër aktualisht se sa është?Në mos gaboj është rreth 40 milionë dollarë ose euro. Është shumë e ulët. Grupi  ynë po punon, por ka edhe një grup të madh ekspertësh që punojnë me komisionin.  Të gjitha palët pranojnë që investimi shtetëror nuk është i vetmi investim që duhet ta përballojë arsimin e lartë.
Me çfarë do konkurrojnë universitetet?Kush është produkti i arsimit të lartë? Produkti i arsimit të lartë është studenti. Kjo nënkupton që ti i jep të drejtën studentit për të zgjedhur dhe studenti e zgjedh universitetin në bazë të reputacionit dhe këtu hyn konkurrenca. Natyrisht si shtet do kesh kuotat e tua që do caktosh me disa formula, mbi bazën e performancës, mbi bazën e numrit të studentëve, mbi bazën e standardit që kanë pasur, mbi bazën e punës shkencore që kanë bërë pedagogët, është shumë e rëndësishme. Kjo është një lloj forme që e garanton konkurrencën por nuk është e vetmja formë. Duhet të jemi koshientë dhe mund të mos jetë forma që funksionon në Shqipëri.
Pra, këto buxhete do të ndahen nga ky Këshill.  Si do të funksionojë?Ne  do të nxjerrim formula të detajuara për ngritjen e këtij standardi dhe vendosjen e mënyrave të financimit. Bën të mundur që të shpërndahen paratë në universitetet e ndryshme. Janë 3 kritere që përdoren.
Cilat janë kriteret?Kriteri i parë është mësimdhënia, cilësia e mësimdhënies. Mbi bazën e një formule që merr parasysh numrin studentëve për pedagog, kualitetin, degët që mbulojnë ato etj, etj. në  LSE ne kemi 16 studentë për pedagog, këtu bëhet fjalë për kuota të jashtëzakonshme. Këtu japin mësim 10 herë më shumë se unë. Këtu nuk mbetet kohë për punë shkencore se dita nuk ka më shumë se 24 orë.  Pra, mësimdhënia është e para, puna shkencore është e dyta. Kriteri i tretë është ai mbi inovacionin. Ky grant jepet në rastet kur degë të caktuara zhvillohen nga universitetet të ndryshme dhe qeveria garanton një lloj financimi të pjesshëm. Gjithmonë duhet të kemi parasysh që financimi është i pjesshëm. Kur diskutohet problemi i financimit, “financimi i shtetit”, sa para do japë shteti për këtë, sa para do japë shteti për atë. Shteti nuk duhet të jetë më i vetmi financues i arsimit të lartë në Shqipëri dhe në qoftë se do lëmë vetëm shtetin ne do mbetemi në shifrat e ulëta, në 2-3% ose në më të mirën e mundshme do thosha 3,5% të PBB.
Si do të përfshihen universitetet private në këtë reformë?Në Shqipëri nga ana legale, legjislative, ne nuk flasim për universitete private e shtetërore. Flasim  për universitete publike dhe jopublike. Universitetet jopublike janë të natyrës private nëse do përdorim zhargonin e përditshëm dhe janë edhe ato që janë OJQ se ka disa universitete që nuk janë fitimprurëse. Ka disa skema. Një skemë mund të jetë që universitetet private duan të jenë private dhe do të mbeten private.
Që do të thotë, nuk mund të përfitojnë nga shteti?S’mund të përfitojnë nga shteti. Në momentin që ti ndan dividentë, nuk mund të përfitosh dot nga shteti. Ne do shikojmë mundësinë se si do përfshihen në sistem ato universitete që nuk duan të jenë fitimprurëse.
Çfarë ndodh me ato që nuk do duan të bëhen pjesë e kësaj skeme?Ka një ligj. Duhet të trajtohen sikur prodhojnë një produkt bujqësor apo produkt akademik.  Do ta shohim ne këtë si përparësi në drejtim të taksimit të tyre apo jo. Ka forma që ta bëjmë me sa më shumë mundësi nxitëse për ta nxitur dhe atë sektor por mbi të gjitha monitorimi i standardit të atij sektori është shumë i rëndësishëm.
Kur do të përfundojë koha që të ekzistojnë ende universitete që nuk përmbushin standardet?Me sa di unë Ministria e Arsimit po akrediton. Ne nuk nxjerrim dot asnjë jashtë apo brenda. Ky është kapitalizëm, të nxjerr tregu në kuptimin që nëse je një universitet që nuk ke më studentë, del jashtë, por nëse nuk je i akredituar atëherë studenti nuk vjen më tek ty. Kjo është një punë akreditimi.
Do ketë kohë publiku të informohet, ta kuptojë këtë reformë?Patjetër. Faza e parë është faza jonë e punës brenda, e cila do të diskutojë modelet, do të vijë me një draft të parë i cili do të diskutohet në publik me aktorët kryesorë.
A do të jenë universitete  të pavarur në kuptimin ideologjik, akademik, institucional?Një  nga problemet që ka ekzistuar me universitetet është sa të pavarura janë universitetet në vendimmarrje. Nuk po flas në zgjedhjen e rektorit apo të senatit. Ajo është formulë që mund të diskutohet dhe bie dakord.  E zëmë se ju i dhatë këtij universiteti një shumë parash. Çfarë bën ai me këto para? Si i krediton ai akademikët, si i promovon. Do i japësh një lloj mëvetësie që ky institucion të krijojë edhe forma të tjera investimi, bashkëpunimi që të aplikojë në vende të ndryshme , pra pavarësi reale dhe funksionale, jo pavarësi e rreme. Autonomi do të përmendja unë fjalën më mirë .
Dhe kush do ta garantojë këtë autonomi?Standardet që vendosen. Do të krijohet një strukturë e atillë, një nga qëllimet e këtij komisioni është që të krijojë një strukturë drejtuese se nuk mundet me strukturën drejtuese ekzistuese që kemi neve dhe me institucionet ekzistuese, të futësh një model të ri nëse do biem dakord për një model të ri. Të gjitha këto instanca që do futen, do ketë kontrollues për sistemin.
A mendon se në fund të reformës do të ketë universitete që do të pushojnë së ekzistuari?Kjo reformë nuk do të heqë disa universitete dhe disa do t’i lërë. Reforma është një proces. Reforma dhe implementimi do të jetë e shkallëzuar.
Gazeta Panorama, Jonida Tashi (22 Janar, 2014) raporton ngritjen e një komisioni të posacëm për reformën (ngritur për herë të parë!).
Ministrja e Arsimit znj. Nikolla është shprehur se “Është një standard i ri, jo vetëm për faktin që është hera e parë që vjen ky komision me një ekip të njerëzve të ditur të këtij vendi, por do t’ju garantoj se i gjithë procesi që do të vijojë dhe pasojë do të jetë i hapur dhe transparent, do të përfshijë edhe grupet e tjera të interesit, universitete, rektorë, profesorë, pedagogë dhe akademikë të shquar”
.. Ky komision, i cili është ngritur për herë të parë në vendin tonë, drejtohet nga Arjan Gjonça, profesor i asociuar në “London School of Economics”. Por pjesë e këtij komisioni janë edhe ekspertë të fushës nga bota akademike, të cilët do të përgatisin edhe draftin final për skemën e financimit të arsimit të lartë, që do t’i dorëzohet për miratim qeverisë. Bazuar në draftin e ri, financimi i universiteteve do të bëhet sipas skemës anglosaksone, e cila udhëhiqet nga parimi “paraja ndjek studentin”.
Mbështetur në këtë parim, lekët e dhëna nga qeveria do të shkojnë drejtpërsëdrejti te studentët dhe programet e studimit, në bazë të kritereve që do të vendosen. Sipas skemës së re të financimit, për të përfituar nga fondet publike, universitetet shtetërore dhe private duhet të përmbushin disa kushte, ku më i rëndësishmi është që të parat të shndërrohen në publike, ndërsa të dytat në jofitimprurëse. Gjithashtu, universitetet, si shtetërore edhe private, duhet të jenë të akredituara si dhe të plotësojnë kriterin e cilësisë.
“Produkti i këtij komisioni do të sjellë standarde të reja në politikëbërjen dhe reformimin e thellë të arsimit të lartë. Ky komision, i përbërë nga akademikë dhe teknicienë, do të operojë me gjithëpërfshirje dhe pavarësi të plotë. Ky komision, pas draftit të parë të reformës së arsimit, do të diskutojë me grupet akademike dhe grupet e interesit. Pas hartimit të draftit, qëllimi tjetër është kthimi tij në ligj”, u shpreh Gjonça.
Krahas skemës së financimit, Komisioni do të përcaktojë edhe drejtimet që duhet të ndjekë arsimi i lartë sa i takon strukturës. “Parim tjetër shumë i rëndësishëm është që të lidhet shumë puna e mësimdhënies me punën kërkimore-shkencore, të krijohen treguesit e performancës dhe që financa të mos jetë thjesht e garantuar, meqë ti je në shtet dhe si pedagog, unë do të paguaj. Jo!”, thekson Gjonça.
Ngritja e këtij komisioni është vlerësuar edhe nga drejtues të Ministrisë së Arsimit, të cilët e kanë mbështetur idenë që në reformën financiare të arsimit të lartë të mos përfshihet politika. Sipas zv.ministrit të Arsimit, Arbër Mazniku, projekti që do të nxirret nga ky komision do të jetë afatgjatë. “Mundësitë për zgjidhjen e problemit të vijnë nga teknikët dhe më pas vendimmarrësit të kenë mundësi të marrin vendime mbi to. Mekanizmi i financimit, mekanizmi i qeverisjes, raporti që shteti do të ketë me universitetet, roli që universitetet private dhe publike do të kenë si ofrues të shërbimit në treg, të gjitha të ndryshojnë, duke synuar cilësinë në arsimin e lartë”, deklaroi Mazniku. Drafti i ri për reformën financiare pritet të bëhet publik në fillim të muajit të ardhshëm, kohë kur do të nisin edhe konsultimet me grupet e interesit.

































Komisioni i reformës përbëhet nga: (1) Arjan Gjonça – LSE, UK; (2) Adrian Civici – UET; (3) Ervin Demo – Zv.Rektor, Universiteti i Tiranës; (4) Besnik Aliaj – Pronar i Universiteti Polis; (5) Myftar Barbullushi – Universiteti i Mjeksisë; (6) Aleksandër Xhuvani – Universiteti Politeknik; (7) Elida Rapti – Psikologe, Shoqëria Civile; (8) Anila Paparisto – Universiteti i Tiranës; (9)  Artan Hoxha – Shkolla e Lartë “Tirana Business University”; (10) Edit Dibra, Zyra e Tempus, Shqipëri.

Monday, April 14, 2014

Kuadri rregullator dhe planifikues



Ligje Arsimi i lartë


LIGJI Për Arsimin e Lartë në Republikën e Shqipërisë - i ndryshuar  ( Ligj Nr.9741, datë 21.5.2007, i ndryshuar me ligjet Nr. 9832, datë 12.11.2007, Nr. 10307, datë 22.7.2010, Nr. 10493, datë 15.12.2011, Nr.82, datë 14.02.2013)
 
 

Për sigurimin e cilësisë

  1. VENDIM NR.303, DATË 1.7.1999 PËR KRIJIMIN E SISTEMIT TË AKREDITIMIT NË ARSIMIN E LARTË.
  2. Vendim Nr. 424, datë 2.06.2010, Për miratimin e rregullores për sistemin e akreditimit, organizimin dhe veprimatrinë e institucioneve të sigurimit të cilësisë.
  3. Rregullorja e APAAL bashkëngjitur vendimit Nr. 424 të KM
  4. UDHEZIM Nr.29/1, datë 16.08.2011,PER "PERCAKTIMIN E TARIFA VE TE SHERBIMEVE QE KRYEN AGJENCIA PUBLIKE E AKREDITIMIT TE ARSIMIT TE LARTE"
  5. VKM Nr. 101, datë 06.02.2013 Një shtesë në Vendimin Nr. 424, datë 02.06.2010, të Këshillit të Ministrave, "Për miratimin e rregullores për sistemin e akreditimit, organizimin dhe veprimtarinë e institucioneve të sigurimit të jashtëm të cilësisë" të ndryshuar
  6. VKM Nr. 368, datë 14.04.2011 Disa shtesa dhe ndryshime në Vendimin Nr. 424, datë 02.06.2010, të Këshillit të Ministrave, "Për miratimin e rregullores për sistemin e akreditimit, organizimin dhe veprimtarinë e institucioneve të sigurimit të jashtëm të cilësisë", tu ndryshuar
  7. VKM Nr. 359, datë 24.04.2013 Një ndryshim në Vendimin Nr. 424, datë 02.06.2010, të Këshillit të Ministrave, "Për miratimin e rregullores për sistemin e akreditimit, organizimin dhe veprimtarinë e institucioneve të sigurimit të jashtëm të cilësisë", të ndryshuar

Kuadri rregullator për organizimin e studimeve

 

Të përgjithshme

  1. Udhëzimi Nr 15. Për organizimin e studimeve në institucionet publike të arsimit të lartë, datë 4.4.2008.
  2. UDHEZIM Nr. 11, Da te 28.02.2011 PER PROCEDURAT DHE DOKUMENTACIONIN PER HAPJEN E NJE INSTITUCIONI PRIVAT TE ARSIMIT TE LARTE, PROGRAMEVE TE STUDIMIT UNIVERSITAR NE CIKLIN E PARE DHE CIKLIN E DYTE, PROGRAMEVE TE STUDIMEVE JOUNIVERSITARE, TE NATYRES PROFESIONALE SI DHE PROCEDURAT PER PEZULLIMIN DHE REVOKIMIN E LICENCES

1. Cikli i parë

Udhëzimi Nr 4, Për hapjen, mbylljen dhe riorganizimin e programeve të studimit master të nivelit të parë, datë 22.01.2008.

2. Cikli i dytë

  1. Udhëzimi Nr 14. Për hapjen dhe organizimin e programeve të studimit të ciklit të dytë në intitucionet publike të arsimit të lartë, datë 3.4.2008.
  2. Udhëzimi Nr 34. Për strukturën e vitit akademik 2008 - 2009 në institucionet publike të arsimit të lartë dhe masat që duhen marrë për zbatimin e saj.

3. Cikli i tretë

  1. Vendim Nr.877, datë 18.06.2008, Për disa ndryshime në vendimin Nr. 864, datë 5.12.2007,cpër hapjen e programeve të studimimeve të doktoratës në IPAL dhe përcaktimin e kushteve që duhet të plotësojë studenti për marrjen e diplomës për gradën shkencore"Doktor"
  2. Udhëzimi Nr 5, Për përcaktimin e standardeve akademike të nevojshme për hapjen, mbylljen dhe riorganizimin e programeve të studimit të doktoratës, si dhe të elementeve bazë sipas të cilave institucionet e arsimit të lartë duhet të përgatisin rregulloren përkatëse, datë 22.1.2008.
  3. Vendim Nr.864, Për hapjen e programeve të studimimeve të doktoratës në IPAL dhe përcaktimin e kushteve që duhet të plotësojë studenti për marrjen e diplomës për gradën shkencore"Doktor", datë 5.12.2007.

Kuadri rregullator për personelin akademik

  1. Udhëzimi Nr 20. Për veprimtaritë e personelit akademik në institucionet publike të arsimit të lartë, datë 9.5.2008.
  2. Udhëzimi Nr 30 i ndryshuar në bazë të urdhërit Nr. 29, datë 28.07.2008.

Kuadri rregullator për institucionet e arsimit privat

  1. Udhëzimi Nr 30. Për përcaktimin e procedurave dhe dokumentacionit që duhet të paraqesë subjekti juridk, për hapjen e një institucioni privat të arsimit të lartë ose programeve të studimit, në ciklin e parë dhe në ciklin e dytë të studimeve, 26.9.2007.
  2. Udhëzimi 24, datë 02.09.2009: Disa shtesa dhe ndryshime në udhëzimin 30 datë 26.09.2007. Për përcaktimin e procedurave dhe dokumentacionit që duhet të paraqesë subjekti juridk, për hapjen e një institucioni privat të arsimit të lartë ose programeve të studimit, në ciklin e parë dhe në ciklin e dytë të studimeve.
  3. UDHEZIM Nr. 11, Da te 28.02.2011 PER PROCEDURAT DHE DOKUMENTACIONIN PER HAPJEN E NJE INSTITUCIONI PRIVAT TE ARSIMIT TE LARTE, PROGRAMEVE TE STUDIMIT UNIVERSITAR NE CIKLIN E PARE DHE CIKLIN E DYTE, PROGRAMEVE TE STUDIMEVE JOUNIVERSITARE, TE NATYRES PROFESIONALE SI DHE PROCEDURAT PER PEZULLIMIN DHE REVOKIMIN E LICENCES
  4. Udhëzim Nr.29, datë 28.7.2008 PËR DISA SHTESA DHE NDRYSHIME NË UDHËZIMIN NR.30, DATË 26.9.2007 "PËR PËRCAKTIMIN E PROCEDURAVE DHE DOKUMENTACIONIT QË DUHET TË PARAQESË SUBJEKTI JURIDIK, PËR HAPJEN E NJË INSTITUCIONI PRIVAT TË ARSIMIT TË LARTË OSE PROGRAMEVE TË STUDIMIT, NË CIKLIN E PARË DHE CIKLIN E DYTË TË STUDIMEVE.

Çështje financiare


  1. UDHEZIM Nr.29/1, datë 16.08.2011,PER "PERCAKTIMIN E TARIFA VE TE SHERBIMEVE QE KRYEN AGJENCIA PUBLIKE E AKREDITIMIT TE ARSIMIT TE LARTE"
  2. UDHEZIM Nr. 11, Date 28.02.2011 PER PROCEDURAT DHE DOKUMENTACIONIN PER HAPJEN E NJE INSTITUCIONI PRIVAT TE ARSIMIT TE LARTE, PROGRAMEVE TE STUDIMIT UNIVERSITAR NE CIKLIN E PARE DHE CIKLIN E DYTE, PROGRAMEVE TE STUDIMEVE JOUNIVERSITARE, TE NATYRES PROFESIONALE SI DHE PROCEDURAT PER PEZULLIMIN DHE REVOKIMIN E LICENCES

Dokumente politike dhe strategjikë

  1. Strategjia Kombëtare e Arsimit të Lartë  / Albanian Higher Education Strategy
  2. Reforma e Arsimit të Lartë / White Paper on the Albanian Higher Education Reform (2010)
  3. Strategjia Kombetare e Arsimit Parauniversitar 2009 - 2013.
  4. Plani i Integruar i Ministrise 2010.
  5. Politikat e Decentralizimit ne Sektorin e Arsimit Parauniversitar.
  6. Shtojce per Politikat e Decentralizimit e Sistemit te Arsimit Parauniversitar.
  7. Drafti i propozimit te Arsimit per te gjithe / Iniciativa Pershpejtuese (EFA/FTI).
  8. Asistence teknike per Standartet e Performances se MASH.
  9. Progres Raporti i BE-se (2012)
  10. Strategjia Kombëtare e Kërkimit Shkencor / Albanian National Strategy of Science Technology and Innovation
  11. Albanian Country Note (World Bank – 2012)

Kuadri rregullator shkenca

  1. Ligj mbi kërkimin shkencor në Shqipëri (1994, ndryshuar 1998) – Nuk është zbatuar ndonjëherë!
  2. Ligji i vjetër (2004) i Akademisë së shkencave
  3. Ligji 2006 (ndryshuar 2007) i Akademisë së Shkencave
  4. Shpërblimi i anëtarëve të akademisë
  5. Vendim (2013) për miratimin e strukturës së Akademisë së Shkencave Shqiptare
  6. Vendim (2010) për miratimin e strukturës së Akademisë së Shkencave
  7. Vendimi (2007) për reformën e sistemit të kërkimit shkencor





UT-mbi-Reformën

 

Që kur reforma në arsimin e lartë u shpall në vitin 2007 me zbatimin e Procesit të Bolonjës dhe hartimin e Strategjisë Kombëtare të Arsimit të Lartë (2008), Universiteti i Tiranës, universiteti më i madh i vendit, nuk ka hartuar asnjë dokument strategjik që të shpreh vullnetin konsensual të personelit akademik apo ndonjë qëndrim të qartë në lidhje me reformën. Mund të supozohet që ka pasur një konsensus pse strategjia kombëtare është diskutuar dhe miratuar nga grupet e interesit. Por asnjë pozicion i qartë në lidhje me misionin e Universitetit të Tiranës në këtë reformë nuk është formuluar ndonjëherë. Ende Universiteti i Tiranës nuk ka një pozicion të qartë edhe pse tanimë ka në komisionin e ngarkuar për reformën (Rama) zv. Rektorin Ervin Demo.

I vetmi pozicion i Universiteti të Tiranës në lidhje me reformën mund të inferohet nga diskutimet në gazeta apo televizione.

Modeli “kilian” i konkurrencës të propozuar nga Ardian Civici (UET) përballet me një model të paqartë të Shezai Rrokaj nga Universiteti i Tiranës në Gazetën Shqip (10 Korrik, 2013). 

Shkurtimisht cështjet e ngritura nga Rrokaj janë: (a) arritja e një konsensusi për reforma totalitare dhe të integruara në objektivat e zhvillimit strategjik; (b)rregullimi i kredencialeve akademike; (c ) reforma e financimit të arsimit por nuk përmend ndonjë plan të caktuar dhe i largohet idesë së llogaridhënies; (ç) reformë e strukturave dhe organizimit të universiteteve publike; (d) nxitja e angazhimit të universitetit në misionin e tretë dhe në projektet ndërkombëtare të kërkimit; (dh) rritja e kapaciteteve të universiteteve publike për të përthithur të gjithë kërkesën në arsimin e lartë (dhe pastaj thotë që arsimi privat duhet të jetë komplementar!); (e) pavarësi të sistemit të sigurimit të jashtëm të cilësisë nga ekzekutivi (vendimmmarrja sipas ligjit është e Ministrisë të Arsimit) por nuk bën fjalë gjëkundi për sigurimin e brendshëm të cilësisë në UT dhe mosfunksionimin e këshillit të etikës në këtë institucion etj.

Më poshtë disa prej pikave të Rrokës:
1. E rëndësishme është krijimi i një sinergjie mendimi prej së cilës do të konceptoheshin reforma të plota për arritjen e standardeve dhe përmirësimin e cilësisë së jetës në vendin tonë.
2. Edukimi duhet parë si një vazhdimësi, që nga kopshti e deri shkollimin universitar, e më tej në të mësuarit gjatë gjithë jetës. Kurrikula shkollore konceptohet si tërësore, dhe jo e copëzuar si deri sot, në politikat dhe strategjitë arsimore me cikle shkollimi, sepse vetëm në këtë mënyrë mund të konceptohet një formim pa boshllëqe, pa thyerje konceptuale dhe pa përsëritje e fryrje informacioni nga viti në vit dhe nga cikli në cikël.
3. Strategjia arsimore synon orientimin e shkollës në përputhje me strategjinë afatmesme e afatgjatë të vendit dhe atë rajonale e globale.
4. Një vëmendje e veçantë duhet t’i kushtohet rregullimit të titujve të diplomave në përputhje me kategoritë e punës në Republikën e Shqipërisë, gjë që do t’i jepte fund çrregullimeve që vihen re sot në procesin e punësimit në publik a në privat.
5. Reforma për arsimin merr si pikënisje financimin e arsimit si fushë prioritare.
6. … duhet të synohet në ngritjen e Instituteve (Kolegjeve) Profesionale dyvjeçare, sipas modelit zviceran, finlandez, amerikan, pas shkollës së mesme. Arsimi profesional duhet të nxitet nëpërmjet sektorit privat të interesuar me mbështetjen e shtetit.
7. … arsimin e detyrueshëm edhe për shkollën e mesme të lartë. Pas analizave që janë bërë për të parë se sa nisin klasën e parë dhe sa nga ky numër futen në universitet nga njëra anë, dhe standardi i BE-së (30/1000 banorë në shkollë të lartë) nga ana tjetër, rezulton se nga rreth 50 mijë nxënës në klasën e parë në universitet futen realisht më pak se 30 mijë.
8. .. thjeshtimi i skemës së pranimeve nëpërmjet ndarjes së maturës shtetërore nga skema e pranimeve, zhvillimi i konkursit vetëm për degët ku kërkesa është më e madhe se oferta, liberalizimi për degët e tjera, dhënies një peshë më të madhe mesatares, në mënyrë që nxënësi të mësojë të gjitha lëndët dhe jo të mjaftohet me katër lëndët e maturës shtetërore.
9. .. të ndërmerret një reformë për rishikimin e kurrikulës në raportet leksion-seminar, për të eliminuar përsëritjet e panevojshme dhe nxitjen e shkollave të larta për të përshtatur në kurrikul informacionin e ri si dhe pjesëmarrjen në konferenca ndërkombëtare dhe projekte të përbashkëta kërkimore në nivel rajonal.
10. Strukturimi dhe zhvillimi i universiteteve duhet të bëhet në varësi të strategjisë së zhvillimit të vendit, të diversifikimit rajonal të këtij zhvillimi, të ngjashmërisë kurrikulare dhe të veçanësisë që kanë universitetet nga njëri-tjetri. Rishikimi i kurrikulës aktuale duhet të bëhet në mënyrë që ajo të harmonizojë si duhet mësimdhënien me kërkimin.
11. Departamenti duhet të strukturohet sipas konceptit të profesorit, i cili drejton grupin mësimor në mësimdhënie dhe kërkim. Ai duhet të ketë edhe fondin e vet të kërkimit, si dhe ka detyrim në ngarkesën e tij të fitojë projekte për grupin mësimor.
12. Qeveria duhet të nënshkruajë një kontratë partnershipi me IAL-të për të hartuar projektet e zhvillimit të vendit me fonde qeveritare apo për të bërë oponencë për projektet e ofruara nga donatorët.
13. Universitetet duhet të bashkëpunojnë edhe me Pushtetin Vendor për zhvillimin e territorit. Strategjia e kërkimit duhet të mbështetet në: a) kërkimin me projekte institucionale (KZH), b) kërkimin me projekte kombëtare, c) kërkimin me projekte bilaterale, e në mënyrë të veçantë integrimin e IAL-ve në FP 7 etj. Për kërkimin bazë, përveç fondeve të veta, për t’u dhënë hapësira të mëdha IAL-ve, Qeveria duhet të përfshijë këtë kërkim në zërin investime (231/5) me fondet e tyre.
14. Krijimi i një strukture për sistemin e karrierës që do të synojë orientimin dhe nxitjen e sipërmarrjes për të rinjtë, nëpërmjet programeve nxitëse për sipërmarrjen, panairet e punës me dhomat e tregtisë dhe bizneset si dhe praktikat e punës.
15. Rregullimi i raporteve midis U-publike dhe U-private, si dy sisteme komplementare dhe konkurrenciale. U-publike duhet të kenë gjitha kapacitetet e nevojshme për absorbuar të gjitha kërkesat. Kjo do të shpjerë në një konkurrencë më të drejtë, e cila mbështetet në tre komponentë: cilësia, komoditeti dhe tarifa e shkollimit. Qëndrimi i Qeverisë ndaj këtyre dy sistemeve duhet të jetë vetëm në respektim të standardeve, pa shfaqur favoritizëm në njërën apo në tjetrën anë.
16. Ndërtimi i një sistemi funksional vlerësimi të brendshëm dhe të jashtëm, jashtë ndikimit të ekzekutivit duke ftuar një agjenci të huaj akreditimi, e pajtuar nga Konferenca e Rektorëve), që do të realizonte fillimisht akreditimin, pastaj edhe një renditje të universiteteve, sipas degëve të studimit. Këshilli dhe Agjencia e Akreditimit duhet të jenë struktura jashtë MASH, të miratuara nga Parlamenti, me propozim të Konferencës së Rektorëve.
17. Me plotësimin e kushteve të sistemit full-time që, së bashku me universitetet private, do të absorbojë tërësinë e kërkesave në kufijtë preferencialë, sistemi part-time duhet të shndërrohet gradualisht brenda këtij mandati në një sistem të të mësuarit gjatë gjithë jetës. Shkolla e lartë duhet të hapet në shërbim të aftësimit të përhershëm të kategorive të punës, duke hapur cikle kursesh e duke dhënë diploma të ndërmjetme a certifikata për njohuri të caktuara. Duhet t’i kushtohet rëndësi njohurive ndërdisiplinore për lëndë a grup lëndësh në varësi të zgjerimit të pozicionit të punës në përputhje me strategjinë e zhvillimit rajonal e global.



















Burime

 

clip_image002

 

Ministria e Arsimit dhe Sporteve publikon kryesisht informacione mbi legjislacionin, vendime/urdhëra dhe konferenca shtypi. Informacionet statistikore është e vështirë të gjenden se ato publikohen nga INSTAT, përveç kuotave studentore në universitetet publike që gjenden në formën e Vendimeve të Këshillit të Ministrave.

Për momentin nuk është përditësuar. Vlen të shikohet arkiva: http://arkiva.mash.gov.al/

clip_image004

Agjencia Publike e Akreditimit të Arsimit të Lartë (APAAL) është një institucion shtetëror dhe publik, pjesë e Sistemit të Sigurimit të Cilësisë në Arsimin e Lartë në Shqipëri, në varësi administrative të Ministrisë së Arsimit dhe Shkencës, e krijuar me vendim të KM nr. 303, datë 1.7.1999 “Për krijimin e sistemit të akreditimit në arsimin e lartë”. APAAL ka si mision kryesor të saj sigurimin e cilësisë në arsimin e lartë.

Faqja ka informacione mbi kuadrin ligjor të sigurimit të cilësisë, raportet e vlerësimit të jashtëm (të dy viteve të fundit), informacione mbi standardet e cilësisë etj. Faqja përditësohet rregullisht.

clip_image006

As the only United Nations agency with a mandate in higher education, UNESCO facilitates the development of evidence-based policies in response to new trends and developments in this field emphasizing its role in achieving the Millennium Development Goals and particularly poverty eradication.

· Reform and Innovation

clip_image008

The National Tempus Office in Albania help improve the relevance, effectiveness and impact of the Tempus programme in the National Tempus Office's country.

Ka informacione (kryesisht në anglisht) mbi bursat e BE-se, informacione mbi sistemin e arsimit të lartë në Shqipëri etj. Nuk përditësohet rregullisht.

clip_image010

Libraria ligjore është baza e të dhënave më e përditësuar në Republikën e Shqipërisë. Sistemi është i lehtë të përdoret dhe me një makinë të mire kërkimi.

Mund të konsultoheni edhe me faqen e internetit të Qendrës së Publikimeve Zyrtare (www.qpz.gov.al). Por nuk është lehtësisht e përdorshme (grupuar në vite dhe botime). Makina e kërkimit nuk punon dhe aktet ligjore janë në .pdf sipas botimit në fletoren zyrtare. Gjithashtu faqja ngarkohet së tepërmi dhe është tmerrësisht e ngadalshme.

clip_image012

Në zbatim të ligjit nr.9180, datë 05.02.2004 "Për statistikat zyrtare", INSTAT përbëhet nga një numër institucionesh të ngarkuar për prodhimin e statistikave zyrtare dhe institucione të tjera, publike ose jo, të cilët nxjerrin statistika të fushave të ndryshme për monitorimin apo zbatimin e politikave të veta zhvilluese. Sistemi Kombëtar Statistikor e ushtron aktivitetin në përputhje me ligjin e lartpërmendur dhe Programin shumëvjeçar të Statistikave i cili miratohet me vendim të veçantë të Kuvendit të Shqipërisë. Përgjegjës për zbatimin e Programit dhe monitorimin e Sistemit Statistikor është Instituti i Statistikave (INSTAT) si institucioni kryesor prodhues i statistikave zyrtare.  

Ka disa statistika bazike mbi arsimin e lartë: http://www.instat.gov.al/al/themes/arsimi.aspx

clip_image014

Education GPS is the source for internationally comparable data on education policies and practices, opportunities and outcomes. Accessible any time, in real time, the Education GPS provides you with the latest information on how countries are working to develop high-quality and equitable education systems.

clip_image016

Inside Higher Ed is the online source for news, opinion and jobs for all of higher education. Whether you're an adjunct or a vice president, a grad student or an eminence grise, we've got what you need to thrive in your job or find a better one: breaking news and feature stories, provocative daily commentary, areas for comment on every article, practical career columns, and a powerful suite of tools to help higher education professionals get jobs and colleges identify and hire employees.

clip_image018

NAFSA advocates for public policies that lead to a more globally engaged and welcoming United States. In the debate about America's future, we advocate for U.S. policies that foster a more peaceful world, result in a commonsense immigration process, encourage enlightened global engagement, and sustain an informed civic culture through international education.

clip_image020

The International Comparative Higher Education Finance and Accessibility Project is a program of research, information dissemination and networking looking at the worldwide shift of the burden of higher education costs from governments and taxpayers to parents and students.

clip_image022

INCHER-Kassel conducts research on questions concerning higher education institutions and tertiary studies, as well as on topics at the interface between higher education and other fields of society.

The research questions are addressed in a structure of four thematic areas:

· Students and Graduates

· Change of Knowledge

· Governance and Organization

· Innovation and Transfer

In addition, cross-cutting issues such as globalisation, social inequality and gender-addressed questions have significance in all four areas.

clip_image024

clip_image026

The Center for International Higher Education defines its mission to be advancing knowledge about the complex realities of higher education in the contemporary world.

The Center has developed several areas of activity. This website contains detailed information concerning our work:

clip_image028

Centre for Education Policy (CEP) is an independent multidisciplinary research centre which provides professional support to decision makers and practitioners in developing, implementing and evaluating policies in the field of education. To complement these, CEP continually strives to identify and bring to light areas in need to be addressed by both decision makers and scientific community, while strongly advocating in favour of informing education policy and practice with evidence provided through social science research.

Apart from its permanent staff (below), CEP also has a wide network of associates from different parts of the region and beyond.

 

clip_image030

 

The Research Group for Higher Education Research & Policy (CHERP) is an interdisciplinary research group focused on equity, diversity, access, persistence, and contemporary policy issues.

clip_image032

The CHE is a think tank for higher education. Based on international comparisons, we develop models for the modernisation of higher education systems and institutions. These models we define in close dialogue with decision makers from the higher education sector and politics. We undertake research on higher education and develop political scenarios. Our activities aim at the realisation and testing of new models in terms of steering and controlling as well as organisational models. On the basis of thus gained experience, we assist in further developing these models by carrying out pilot projects and by critically accompanying reform measures.

Organizuan projektin e Renditjes së IAL-ve në Shqipëri (2011).

clip_image034

NIFU intends to be an independent source for knowledge and an agenda-setter for policy, in its specialist areas of education, research, innovation and skills development. The institute’s vision is to develop studies of education, research and innovation, as multi-disciplinary and interdisciplinary fields of research in a global perspective; in doing this it will develop and strengthen its position as a leading European research institute for these areas.

 

clip_image036

The project Towards Sustainable & Equitable Financing of Higher Education Reform in Bosnia and Herzegovina, Montenegro and Serbia - FINHED aims to contribute to ensuring a more efficient, effective and equitable financing of higher education in the Western Balkans through (a) gathering and analysing fundamental and essential evidence on system-level and institutional financing and equity in higher education in Bosnia and Herzegovina, Montenegro and Serbia; (b) introduction and implementation of the EUROSTUDENT survey in the three countries of the Western Balkans; (c) strengthening local expertise in developing policies on financing and equity in higher education; (d) development of a policy framework for an efficient, effective and equitable higher education systems in the three countries; (e) development of university financing models based on sensible diversification of income streams and strengthen universities' capacities to implement these models; and (d) the establishment of Regional Resource Point with the purpose to sustain results and disseminate them across the region.

 

clip_image038

The Statistical, Economic and Social Research and Training Centre for Islamic Countries (SESRIC), was founded as a subsidiary organ of the Organisation of Islamic Cooperation (OIC) in pursuance of Resolution No. 2/8-E adopted by the Eighth Islamic Conference of Foreign Ministers (ICFM), held in Tripoli in May 1977. The Centre started its activities in Ankara on 1 June 1978.

UT-pakënaqësi


Akuza për keqmenaxhim ndaj rektorit të Universitetit të Tiranës, Prof. Dr. Dhori Kules 



 Shefi i Departamentit te Shkencave Politike, Dr. Hysamedin Feraj, i cili njihet ne rrethet akademike per tezat provokuese kombetariste e qasjet post-modernise, eshte edhe nje sfidues i shquar i autoriteteve drejtuese te Universitetit te Tiranes.

Ne esene e meposhtme Dr. Feraj shpreh pakenaqesine ndaj menyres se menaxhimit se Universitetit te Tiranes nga rektori Prof. Dr. Dhori Kule. Perqendrimi i autoritetit tek rektori, sipas tij, ka sjelle probleme me komunikimin vertikal, tejkalim kompetencash dhe coroditje ne zbatimin e ligjit dhe te statuti te universitetit. Shkrimi nuk permban fakte konkrete por prek ne pergjithesi disa prej problematikave si mospagimi i rrogave te personelit me kohe te pjesshme dhe nderhyrja e autoritetit te rektorit ne emerimet e departamenteve, Nga shkrimi percillet ideja se keto probleme nuk jane sistemike apo organizative (p.sh. kuadri ligjor, statuti i universitetit dhe sistemi organizativ i UT-es) por se shkaktar eshte personaliteti i rektorit Kule, i cili e ka shnderruar universitetin ne nje instrument te pazareve politike nga ku rektori Kule perfiton ne cdo aleance.

Shkrimi eshte botuar ne gazeten Panorama. Rektori Kule para nje viti ishte serish ne tabelen e qitjes se gazetes Panorama (nen pronesine e Irfan Hysenbelliut). Por atehere ai ishte per ceshtjen e godines se ish-konviktit te Shkolles se Mesme te Gjuheve te Huaja ne Tirane. Godina iu premtua njerit prej aleateve ekonomike te LSI-se, ne aleance me PD per zgjedhjet vendore, Focus Group per shkollen e larte private Luarasi. Gazetat ne Shqiperi nuk botojne shkrime nga kushdo, pervec se nese qendron ndonje interes i perbashket, sidomos kur behet fjale per sulme personale.

Shkrimi i Dr. Feraj eshte nje sulm personal ndaj rektorit Kule pasi nuk përqëndrohet në fakte konkrrete dhe te argumentuara me ligj. P.sh. Dr. Feraj meton se buxheti i UT miratohet nga qeveria ne total dhe shperndahet nga rektorati, ne fakt miratohet per fakultet dhe shperndahet e menaxhohet nga fakultetet per ne departamente, madje rektorati jo pak here ka probleme te marre para nga fakultetet per shpenzimet e perbashketa.

Ndoshta Dr. Feraj e ngre kete shqetesim ne gazete sepse nuk ka gjetur vesh brenda fakultetit apo departamentit per t'u ankuar. Por nese ka tejkalim kompetencash, departamenti mund t'i drejtohet gjykates, profesoret mund te bojkotojne mesimin apo te organizojne tubime per te shprehur pakenaqesine ndaj rektorit. Por mungesa e mobilizimit dhe organizimit te interesave te personelit mesimdhenes eshte nje problem qe nuk vjen thjeshte nga debilimi, kooptimi apo makinacionet e rektorit Kule, por nga paaftesia e personelit per te qene te pavarur ne mendim dhe ne inisiative.

Gjithashtu kjo lufte nuk po zhvillohet ne mejdanin e vete por ne kuvend te gabuar. Gazeta Panorama nuk eshte kuvendi per te percuar kete konflikt, e aq me pak per ta zgjidhur ate. Me poshte po paraqes me disa shkurtime veretjet dhe shqetesimet e Dr. Feraj.

Hysamedin Feraj - Rektori .... Kule!


 Rektori i Universitetit të Tiranës (UT), prof. dr. Dhori Kule, është ilustrimi i “arrogancës së drejtuesve të institucioneve që e zbritën nga pushteti Partinë Demokratike”. Parashikohet se me këtë kthesë qytetare të sjelljes votues, tani e tutje ky soj drejtuesi ka shumë gjasë ta rrëzojë nga qeverisja çdo parti, e cila, për suksese afatshkurtra, favore personale, shushatje para “autoritetit” të arrogantëve, ose çfarëdo motivi tjetër i mbështet, ose madje vetëm i lejon të shijojnë rehat arrogancën e tyre, kuptohet në kurriz të fatit politik të qeverisjes që i lejon. Ndaj “atyre lart” rektori mban qëndrim mbrojtës. Për t’u fshehur prej “tyre”, si një zhguall mbrojtës, e përdor “autonominë universitare” që i jep ligji. Po “autonominë universitare” e përdor për të realizuar “frikshëm” atë që më parë e pohonte zëshëm: privatizimin e universitetit publik. E kjo nuk është habi derisa është i njëjti rektor, i cili, kur pushteti qendror ishte i djathtë, si ndonjë idhulltar i Donald Trump, bërtiste televizioneve se po të dojë (!) mund ta privatizojë universitetin publik! Por fati i mirë i këtij vendi është se nuk donte. Me fjalë të tjera, rektor universiteti – me mendësinë e atyre që kanë uzurpuar gjithandej pronat publike! Veçse, pa guximin e sipërmarrësve privatë: duke u mbrojtur nën zhguallin e “autonomisë së universiteteve” rektori ynë tashmë e administron universitetin publik si pronë private të tij, por pa risqet e sipërmarrjes private! Pozicion më komod! Përkundrazi, me “ata poshtë”, rektori Kule sillet “si çekan”, me arrogancë të plotë, sikur nuk ka ligj. Dhe sikur nuk ka asnjë akt nënligjor që rregullon fushën e kompetencave të tij e të secilit. Ndër të tjera, ndonëse aktet me fuqi juridike iu garantojnë fusha autonomie edhe njësive brenda UT, rektori Kule me kohë i ka thënë autonomisë së brendshme “you are fired”. Nga pozita e “titullarit të institucionit”, ose sipas “gjykimit të rektorit”, rektori pushon nga puna secilën vendimmarrje të njësive të tjera brenda fushës së tyre të kompetencës, të supozuar të garantuar! Dhe atë si garant. Pasoja: “ligj” që drejton brenda UT mbetet “diskrecioni” i rektorit, “gjykimi i rektorit”, vendimi i “titullarit të institucionit” dhe “vendimi i Senatit të UT”, kryetar i të cilit është vetë rektori! Mirëpo që arroganca të ndihet e kulluar, rektori Kule nuk ndihet i detyruar të zbatojë as vendimet që merr vetë, ose që merren “me vendim të Senatit”. Dëshmitë, provat e faktet për këtë sjellje të rektorit dhe për këtë situatë brenda UT, janë aq të shumta, sa që për këtë fillim mund të jepen vetëm disi të grupuara e simptomatike. Vetëm unë di disa vendime të cilat janë marrë “me gjykimin e rektorit” dhe “vendimin e Senatit të UT”, por të cilat nuk janë zbatuar kurrë nga rektori i UT, ndonëse nuk janë shfuqizuar asnjëherë dhe ndonëse juridikisht është i ngarkuar me këtë detyrë. Madje, ndonëse (nxitur nga letrat personale) departamenteve u kërkon të mblidhen çdo javë, vetë Senatin, i cili ka më shumë punë se departamentet (sajë ngarkimit nga rektori me kompetenca që nuk i ka), nuk e mbledh me muaj të tërë. Në cilësinë e “titullarit të institucionit”, rektori Kule miraton e nënshkruan propozimet edhe për angazhim në procesin mësimor të lektorëve për fusha të ndryshme (të cilat, kuptohet, nuk i njeh), me kohë të pjesshme e të ftuar, vendas ose të tjerë. Por, mbasi e kanë kryer punën ndodh që nuk i paguan! Dhe ndonëse e afishon rolin e vet në universitetet shqiptare, me sjellje si këto e dëmton imazhin e UT në botën shqiptare, përkundër detyrës ta përfaqësojë atë me dinjitet. Për të mos e lënë me kaq, në stilin se nuk e kufizon as vullneti i vet i mëparshëm, u tërheq vërejtje “atyre poshtë” pse e kanë angazhuar x profesor, ndonëse vendimi është marrë, domethënë është miratuar nga vetë rektori. A thua se në vrullin të ushtrojë pushtet i jep vërejtje edhe vetvetes! Në arrogancën e vet, rektori Kule nuk përfill më as rregullat e lëshimit të një shkrese zyrtare, ose akti administrativ, ndonëse Kodi e përcakton atë dhe e kërkon, për vetë vlefshmërinë e saj. Mirëpo rektori, në të njëjtën shkresë jep një njoftim, një masë ndëshkimore, një nguti të vetën etj., dhe pa asnjë referim tek aktet ligjore ose nënligjore. Ndoshta pikërisht pse ligjin e ka pushuar me kohë nga puna. E më e pakta vështirësi që sjell një shkresë e tillë, është të gjendet se në cilën rubrikë të protokollohet dhe nën cilën të arkivohet. Sa u përket shkresave, nga “ata poshtë”, rektori kërkon të kthejnë përgjigje brenda njëzet e katër orëve, sidomos nëse letrat janë shkruar nga persona të veçantë, qoftë edhe nëpërmjet iPhone, ose iPad, mbase nga ndonjë kafene, por gjithsesi për t’iu ankuar atij ndaj “atyre poshtë”. Në ushtrimin e pushtetit personal rektori shpërndan “autonomi”, domethënë fusha kompetencash ndërmjet njësive, pavarësisht nëse këto i kanë sipas akteve ligjore e nënligjore. Kuptohet, sipas “gjykimit të rektorit”, të “titullarit të institucionit”, të “diskrecionit” etj., kompetenca që me aktet ligjore e nënligjore i përkasin Departamentit ia kalon Këshillit të Profesorëve, çka i përket Këshillit të Profesorëve mund t’ia kalojë departamentit, çka i përket dekanit ia kalon Senatit etj. Nga kjo ndërhyrje krijohen konflikte kompetencash, të cilat, nga njëra anë e bëjnë të nevojshme ndërhyrjen e rektorit, duke rritur kështu edhe pushtetin e tij arbitrar (mbase kjo është strategjia), nga ana tjetër, e ngarkojnë së tepërmi, duke ia bërë gati të pamundshme t’u përgjigjet gjithë kërkesave të punës. Në të dyja rastet ata që e pësojnë janë studentët dhe puna universitare. Njëlloj: në fushën e financës aktualisht “autonomia financiare e universiteteve” kërkon që paratë e financës publike dhe të taksapaguesve të shkojnë te njësitë bazë të UT (departamentet). Dhe kështu ndodh çdo fillim viti: departamentet i marrin këto para nga shteti, dhe mbi këto mundësi financiare planifikojnë veprimtaritë e tyre mësimdhënëse, kërkimore dhe akademike. Por buxheti i miratuar sipas të gjitha rregullave ligjore e nënligjore, miratuar nga Senati i UT dhe nga vetë rektori Kule, nuk respektohet aspak nga rektori Kule: përkundrazi, në çdo ditë të vitit rektori mundet, dhe meqë mundet, sipas rastit e ka bllokuar përdorimin nga departamentet të burimeve financiare që u janë dhënë ligjërisht departamenteve, duke pamundësuar veprimtarinë e tyre normale mësimore dhe akademike. Nuk e di nëse ndryshimi i buxhetit të miratuar, ose ndryshimi i destinacionit apo zërave të tij etj., është në “diskrecionin” dhe “gjykimin e lirë” të rektorit ose të “titullarit të institucionit”, por besoj se një kontroll i ndershëm special e specialistësh mundet ta dijë këtë gjë. Sidomos financa, që “s’të fal”. Për gjithë çka u tha më sipër, për secilën simptomë, nuk e di nëse përbëjnë shkelje me pasoja juridike, por e di se një kontroll special e specialistësh të ndershëm mundet ta dijë ligjshmërinë e sjelljes së tillë. Ndërsa nëse kontrolluesve dhe “atyre lart” u gjejnë midenë dhe ua përmbush shijet arroganca e stilit të ish-drejtuesve pëdëistë, atëherë ju bëftë mirë dhe paçin të njëjtin fat! (Mbase edhe arroganca shërbehet e nxehtë dhe shoqërohet me verën e kuqe).